آرشیو ماهانه: می 2019

منظور از اورولوژی مردانه چیست؟

در متون واژه اورولوژی را دیده اید و پزشکان زیادی نیز تخصص در اورولوژی دارند و بسیاری از افراد در این حوزه تحقیقات انجام می دهند.اگر اطلاعاتی راجع به برخی ازشاخه ها و تخصص های پزشکی داشته باشیم در صورت مواجه با بیماری یا مشکلی، بهترمی توانیم دکتر و نحوه درمان خود را پیداکنیم. برای مثال اگر مشکلی در آلت تناسلی در مردان دیده شد، در اولین فرصت باید به بهترین متخصص اورولوژی مراجعه کرده و زمان را از دست ندهید.
قبل از آنکه درباره اورولوژی مردانه صحبت کنیم ابتدا به معنی واژه اورولوژی می پردازیم.

اورولوژی چیست؟

واژه اورولوژی از شاخه های پزشکی است که به اموری از جمله : بیماری هایی در اندام تناسلی مردان و دستگاه ادراری و نحوه درمان آن درمردان وزنان وکودکان ، می پردازد.

اورولوژی-مردان

اورولوژی مردانه:

مردانی که دچار بیماری و مشکلات در ناحیه تناسلی، بی اختیاری ادرار، مشکلات ادراری، اختلال نغوذ، ناباروری، مشکلات در پروستات و.. هستند، این امور در حوز اورولوژی مردانه می باشد.
دستگاه تناسلی مردان بیرون بدن و تقریباً بدون حفاظ استخوانی است ، بنابراین در خیلی از اتفاقات مانند : تصادفات، برخی ورزش های سنگین، سقوط از بلندی، عفوت پوستی و.. به راحتی دچار آسیب و آلودگی می شود.
با چه علائمی سریعا به پزشک اورولوژی مراجعه کنیم؟
اگر در قسمت هایی از بدن مانند : بیضه، آلت تناسلی و کیسه بیضه، درد دارید حتما آن را جدی بگیرید. زیرا در اغلب مواردی درد در این نواحی مشکل جدی بوده و یه هیچ وجه از درمان های خانگی و مصرف خودسردارو هابرای درمان، استفاده نکنید.

بیماری های اورولوژی

• هر گاه توده و تورم در بیضه یا کشاله ران مشاهد کردید ناشی از ورم درغدد لنفاوی بوده و این ورم ممکن است از علائم عفونت ناشی از بیماری های مقاربتی یا عفونت در بیضه یا مجاری ادرار باشد.
• اگردر سنین 15 تا 35 سالگی، توده یا ورم در ناحیه تناسلی باشد و بدون درد نیز باشد، ممکن است خطر سرطان را به دنبال داشته باشد.
• یکی دیگر از بیماری های اورولوژی، عدم نزول بیضه در کیسه بیضه است که ممکن است در بدو تولد باشدوبنابراین معاینه تناسلی کودکان دراوایل تولد هم ضروریست.

عدم نعوظ آلت در یک موقعیت جنسی ناتوانی جنسی یا ناسلامتی جنسی محسوب می شود به عبارتی دیگر ناتوانی در رسیدن یا نگه داشتن آلت در حالت نعوظ در شرایط رضایت بخش در یک موقعیت جنسی است. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر محمد رنجبری ، بهترین متخصص اورولوژی در تهران ، با شماره های 02188268649 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

• توقف جریان خون در بیضه بسیار مهم است و باید سریعا به پزشک مراجعه کرد تا فرد مجبور به برداشتن بیضه نشود.
• فتق، بیرون زدگی روده ها ازجداره شکم میباشد که اغلب درکشاله ران رخ میدهد.
• کیست روی پوسته ی کیسه بیضه
• هر گونه اختلال در ختنه گاه و اینکه به طور کلی ختنه گاه به حالت طبیعی نباشد.
• اختلال در کلیه و سنگ در کلیه و یا عفونت در آن
• دستگاه ادراری و تناسلی می تواند دچار عفونت شود که درد و ترشح از علائم آن است.
• هر گونه مورد مشکوک و غیرعادی در ناحیه بیضه، کشاله ران و دستگاه تناسلی
• علائم ادراری همراه با تب و یا همراه با درد در کمر
• دفع ادرار و دفع انزال همراه با درد
• و…

بهتر است خود را معاینه کنید وهرگونه تغیر در شکل یا نحوه قرارگیری بیضه و دیگر اندام های مهم را باید جدی گرفته و سریعا به جراح متخصص کلیه و یا بهترین متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

مقالات مرتبط:

ناهنجاری های مادرزادی کلیه

شب ادراری

عفونت در مردان باعث ناباروری می شود؟

حدود 20 درصد زوج های ایرانی در طول زندگی خود ناباروری را تجربه می کنند. در این میان نقش علل مربوط به مرد درصد قابل توجهی دارد، که در کشور ما بیشتر از آمار جهانی است و عوامل عفونی نیز در کنار سایر عوامل ناباروری مردان مانند اختلالات هورمونی، اختلالات مادرزادی بیضه ها، واریکوسل و اختلالات جنسی قرار می گیرد.

در کشورهای آسیایی درصدی از عوامل ناباروری مردان مربوط عوامل عفونی دخالت می شود. البته باید به این نکته توجه کرد که برعکس بیماری های غیرواگیر که شیوع آن به طور نسبی در مناطق مختلف جهان تفاوت وجود دارد، بیماری های عفونی تفاوت فاحشی از نظر شیوع در نقاط مختلف وجود دارد.

عفونت-ناباروری-در-مردان

عفونت و ناباروری در مردان

بنابراین عوامل عفونی یک علت مهم ناباروری در مردان می باشد و بسته به اینکه چه ارگانی از دستگاه تولید مثل مرد توسط عوامل عفونی درگیر شود به طرق مختلف در ناباروری تاثیرگذار می باشد. به طور مثال اگر عفونت خود بیضه را درگیر کند، محل تولید اسپرم مخدوش می شود و معمولا با کاهش تولید اسپرم مواجه می شویم و اگر مسیرهای انتقال اسپرم دچار عارضه عفونت شود و یا غدد مترشحه ای که دور این مسیر انتقالی قرار دارد دچارعوامل عفونی شود با انسداد مواجه خواهیم شد.

مهم تر از همه این ها عوامل عفونی بر روی خود سلول اسپرم نیز تاثیرگذار است و نقشی که اسپرم باید در لقاح به طور طبیعی انجام دهد را مخدوش می کند که باعث کاهش کیفیت اسپرم می شود.

نحوه تشخیص عفونت در افراد

در رابطه با اینکه در چه افرادی احتمال وجود عفونت مطرح می باشد، روند به این صورت است که در مرحله اول به جهت اهمیت معاینه فیزیکی در تشخیص عفونت ابتدا شرح حال دقیق از بیمار گرفته می شود.

در مرحله ارزیابی آزمایشگاهی اولین آزمایشی که برای این افراد درخواست می شود، آزمایش آنالیز اسپرم می باشد. یک قسممت از این آزمایش نشان می دهد گلبول های سفید در این مایع محتوی اسپرم چه مقدار است. در حالت طبیعی کمتر از یک میلیون گلبول سفید در هر سی سی مایع وجود دارد اگر بیشتر از این مقدار باشد اسپرم ها باید برای کشت فرستاده شود و درمان بر اساس جواب کشت آغاز می شود.

عفونت یکی از مهم ترین عوامل در ناباروری مردان است و ممکن است عفونت اعضای مختلفی را درگیر کند از جمله ک بیضه ، اسپرم و.. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر محمد رنجبری ، بهترین متخصص اورولوژی در تهران ، با شماره های 02188268649 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

درمان عفونت

مانند بسیاری از عفونت های دیگر که بدن آنها بر علیه آنها پادتن می سازد عفونت های دستگاه تناسلی هم می تواند باعث ایجاد آنتی بادی یا پادتن بر علیه اسپرم شود. که اگر این پادتن به سطح اسپرم بچسبد ممکن است باعث بروز اشکال در حرکت پیشرونده اسپرم شود. مهم ترین مکانیسمی که  باعث ایجاد عفونت می شود، تجمع گلبول های سفید در آن ناحیه می باشد. گلبول های سفید یک منبع و منشا تولید رادیکال های آزاد اکسیژن می باشند. رادیکال های آزاد اکسیژن در شرایط طبیعی در غلظت طبیعی اسپرم برای حرکت و عملکرد صحیح آن لازم است ولی اگر مقادیر آن زیاد شود سطح رادیکال های آزاد اکسژن بالا رفته و باعث ایجاد اشکال در حرکت اسپرم و ایجاد اشکال در روند بارداری می شوند.