آرشیو روزانه: نوامبر 18, 2018

واریکوسل و ناباروری

واریکوسل به بزرگی و واریسی شدن وریدهای بیضه گفته می شود. در این حالت وریدهای بیضه پر عروق، گشاد، پرتعداد و قطر آنها زیاد می شود. واریکوسل ممکن است در دو طرف ایجاد شود ولی معمولا این عارضه در سمت چپ بیضه شایع تر است. واریکوسل و گشادی عروق یکی از شایع ترین علت ها و بیماری های ناباروری در مردان می باشد. یعنی ناباروریها با بیش از 20 تا 40 درصد موارد با توجه به آمارهای مختلف علت مردانه دارد. این بیماری حتی ممکن است بیضه شخص را کوچکتر کند.

علائم واریکوسل

• این بیماری با ناباروری خود را نشان می دهد و معمولا با معاینه تشخیص داده می شود.
  • بزرگی و سنگینی درد بیضه با معاینه مشخص می شود.
  • انجام آزمایش منی و اسپرم قبل از درمان که آیا واریکوسل روی میزان و تعداد اسپرم ها تاثیر گذاشته یا خیر؟
برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر محمد رنجبری ، متخصص اورولوژی، با شماره های 02188268649 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

واریکوسل و ارتباط آن با ناباروری

واریکوسل یکی از دلایل شایع ناباروری در مردان می باشد. این بیماری باعث کاهش و کیفیت اسپرم می شود. بیضه ها برای ساختن اسپرم خوب نیازمند دمای بین دو تا چهار درجه سانتی گراد یعنی پایین تر از دمای درونی بدن که دمای شکم می باشد، فعالیت می کنند. زمانی که جریان خروج خون از بیضه ها دچار اشکال شود خون در آن قسمت حالت ایستایی پیدا می کند و مدت زمان بیشتری باقی می ماند، این مساله باعث گرم شدن محیط بیضه می شود که این گرما منجر به اشکال در روند اسپرم سازی می شود. خونی که در این قسمت قرار دارد، خون سیاهرگ می باشد. این خون اکسیژن و مواد غذایی کمتر و مواد زائد بیشتری دارد که باعث می شود فرآیند اسپرم سازی توسط بیضه ها دچار اختلال شود.

برای درمان واریکوسل یک درجه بندی بالینی در نظر گرفته اند:

• واریکوسل خفیف بدون نیاز به جراحی
  • واریکوسل شدید با جراحی

کسانی که سابقه ناباروری همسر را دارند در 35 تا 40 درصد واریکوسل عامل این علت می باشد در ناباروری ثانویه یعنی کسانی که یک فرزند دارند یا سقط جنین داشتند این عدد ممکن است به 80 درصد هم برسد. واریکوسل یک بیماری وابسته به زمان است یعنی هرچه بیشتر بگذرد، مشکلات بیشتری را ایجاد می کند و تاثیر منفی بر روی عملکرد بیضه ها می گذارد. بنابراین توصیه کلی بر این است که در دوره نوجوانی اگر پدر و مادر و نوجوان متوجه اشکال شوند یعنی آن رشد مورد انتظار را در بیضه نبینند و توقف رشد را مشاهده کنند بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنند شاید به اقدام خاصی برای درمان نیاز باشد.

واریکوسل و ناباروری

چه کسانی نیاز به جراحی واریکوسل دارند ؟

وجود واریکوسل بدان معنا نیست که حتما فرد نیازمند درمان است. اصلاح واریکوسل در وهله اول باعث می شود تا شرایط بدتر نشود یعنی گاهی اوقات نمی توان الزاما به دنبال نتیجه صد درصد مطلوب گشت بلکه هدف پیشگیری از وخیم تر شدن بیماری است و در مرحله دوم بهبود بیماری که این بهبود بستگی به شرایط کلی سلامت بیمار از نظر بیماری های همراه و اینکه از بیماری چه زمانی گذشته است. بنابراین اگر شخصی شرایط اصلاح را دارد و نیازمند درمان باشد باید حتما عمل جراحی صورت گیرد. معمولا درد ناشی از واریکوسل  با جراحی از بین نمی رود و حتما باید همزمان با جراحی واریکوسل جراحی دیگری هم برای از بین بردن این درد انجام شود.

• واریکوسل هایی که باعث ایجاد اشکال در عملکرد بیضه ها شوند یا اشکال رشد در بیضه های پسر بچه ها ایجاد کنند یکی از مهم ترین موارد مهم برای اصلاح هستند.
  • کسانی که اشکال باروری اولیه و ثانویه دارند به شرطی که اشکال غیر قابل اصلاحی در همسر آنها وجود نداشته باشد توصیه می شود اگر اشکال آنالیز اسپرم دارند نسبت به اصلاح واریکوسل اقدام کنند.

نحوه انجام جراحی واریکوسل

روش استاندارد طلایی برای این عمل روش میکروسکوپی است. بدین شکل که با ایجاد یک برش کوچک در ناحیه پایین شکم انجام می شود این عمل به صورت سرپایی و بسیار دقیق است. عمل جراحی اگر با کیفیت مناسب ترجیها با دید میکروسکوپیک انجام شود عوارض بسیار کمی خواهد داشت، ایمن و نتیجه بخش خواهد بود.

نتابج جراحی واریکوسل

• 70 درصد موارد بهبود اسپرم از نظر کیفیت