آرشیو ماهانه: سپتامبر 2018

عقیمی مردان

عقیمی یا ناباروری مردان در 25 درصد از موارد ناباروری زوج ها نقش دارد . زوج های نابارور ، زوج هایی هستند که بعد از یک سال مقاربت بدون جلوگیری ، حاملگی ایجاد نشود .

از نظر تظاهرات بالینی ، شواهدی از هیپوگونادیسم ممکن است وجود داشته باشند . اندازه بیضه و قوام آنها ممکن است غیر طبیعی باشد یا ممکن است در لمس ، واریکوسل به دست بخورد .دکتر محمد رنجبری ، متخصص اورولوژی از روش های بدون عوارضی برای این بیماری استفاده می کند .برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02188268649 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

چه چیزهایی مرد را عقیم میکند ؟

علل شناخته شده ناباروری مردان عبارتند از :

1. هیپوگونادیسم اولیه ( نوعی سندرم که در اثر کمبود اندروژن در مردان ایجاد می شود و بر سایر اندام بدن تاثیر می گذارد ) : 30 تا 40 درصد
  2. اختلالات مربوط به انتقال اسپرم ( 10 تا 20 درصد )
  3. هیپوگونادیسم ثانویه ( 2درصد )

کمبود آندروژن می تواند به علت نارسایی بیضه ها باشد که به ان هیپوگونادیسم اولیه گویند و یا ناشی از نقص محور هیپوتالاموس – هیپوفیز باشد که به آن هیپوگونادیسم ثانویه می گویند .

1. علت ناشناخته ( تا 50درصد )

اختلال اسپرماتوژنز ( تولید اسپرم ) به علت کمبود تستوسترون بروز می کند ولی می تواند بدون کمبود تستوسترون هم ایجاد شود . عواملی چون افتادگی و جانشینی در کروموزوم Y ، سموم محیطی ، ارکیت ویروسی ، STD ( بیماری منتقله جنسی ) ، رادیاسیون و داروهای شیمی درمانی با اختلال اسپرماتوژنر همراهند. افزایش طولانی مدت حرارات بیضه ها در مواردی چون واریکوسل ، کریپتورکیدیسم یا بعد از بیماری حاد تب دار ممکن است اسپرماتوژنز را مختل کند . انسداد انزال می تواند علت مادرزادی ( فیبروز کیستیک ، تماس یا دی اتیل استیل بسترول در رحم یا ایدیوپاتیک ) یا اکتسابی ( وازکتومی ، لیگاسیون اتفاقی واس دفرانس یا انسدادا اپیدیدیم ) ناباروری مردان باشد . سوء مصرف آندروژن توسط مردان ورزشکار می تواند منجر به آتروفی بیضه ها و شمارش پایین اسپرم گردد.

عقیمی-مردان

علایم ظاهری عقیم بودن مردان

از نظر تظاهرات بالینی ، شواهدی از هیپوگونادیسم ممکن است وجود داشته باشند . اندازه بیضه و قوام آنها ممکن است غیر طبیعی باشد یا ممکن است در لمس ، واریکوسل به دست بخورد . اگر مجاری منی ساز قبل از بلوغ آسیب ببیند ، بیضه ها کوچک ( معمولا کمتر از 12 میلی متر ) و سفت هستند ، در صورتی که اگر این آسیب بعد از بلوغ اتفاق افتاده باشد ، بیضه ها نرم می باشند.

تشخیص عقیم بودن

کلید تشخیصی در ناباروری مردان ، آنالیز منی است . شمارش اسپرم کمتر از 13 میلیون در میلی لیتر ، موتیلیته ی کمتر از 32 درصد و مورفولوژی کمتر از 9 درصد با وضعیت subfertility همراه می باشند .

سطح تستوسترون زمانی اندازه گیری می شود که اسپرم کانت ( شمارش اسپرم ) با تکرار آزمایش پایین باشد یا شواهد بالینی هیپوگانادیسم وجود داشته باشد . می دانید بیضه ها اسپرم و تستوسترون تولید می کنند . اختلال اسپرماتوژنز می تواند ناشی از کاهش تولید اسپرم یا کاهش تولید آندروژن ( تستوسترون ) بروز کند .

آیا عقیم شدن درمان دارد ؟

مردان مبتلا به هیپوگونادیسم اولیه گاه به آندروژن تراپی ( درمان با آندروژن ) پاسخ می دهند اگر آسیب چندانی به لوله های منی ساز وارد نیامده باشد . اما بیماران مبتلا به هیپوگونادیسم ثانویه نیازمند گونادوتروپین تراپی برای حصول باروری می باشند .

پیشگیری از واریکوسل

سیفلیس

درمان زگیل تناسلی

تنگی مجاری ادراری در کودکان

تنگی مجاری ادراری یا ماتوس ادراری ( مئاتوتومی ) اختلالی است که در نوزادان ختنه شده اتفاق می افتد که موضوع مهمی است که در این مبحث به آن می پردازیم .

علائم تنگی مجاری ادراری در کودکان

• نوزاد در این موارد ،هنگام ادرار کردن دست به آلت تناسلی خود می زند یا ادرار به صورت سوزنی و بسیار باریک می باشد .
  • هنگام ادرار کردن کودک احساس درد می کند و آن را بیان می کند .
  • مادر مشکوک شده که نوزاد دارای عفونت ادراری است و به پزشک مراجعه می کند .
تنگی-مجرای-ادراری-در-کودکان

علت تنگی مجاری ادراری در کودکان

ختنه زودرس : ختنه آلت توسط پوست خود آلت پوشیده شده ، ختنه زود رس سرآلت را در تماس پوشک و ادرار قرار می دهد و واکنشی به پوشک التهابی را در سر آلت ایجاد می کند که بهبود این التهاب باعث التهاب مجرای ادراری می شود .

تشخیص تنگی مجاری ادراری در کودکان

در معاینه اولیه دهانه مجرای ادراری در حالت طبیعی باید به صورت دهان ماهی باز می شود . یعنی مجرای ادراری باید به صورت شکافی باشد که هنگامی که از دو طرف باز می شود و سپس رها می شود مانند دهان ماهی بسته شود . اما در صورتی که تنگی مجاری ادراری در کودک وجود داشته باشد ، دهانه سوراخ بسیار ریزی است که به سختی باز می شود و وقتی هم باز می شود کشیده می شود . تشخیص این اختلال به راحتی می باشد و نیازی به آزمایش و سونوگرافی خاصی نیست .

روشی که برای درمان این اختلال می باشد باز کردن دهانه مجاری ادراری به وسیله برش کوچک می باشد . این روش بدون بیهوشی است و به صورت سرپایی انجام می شود و هزینه زیادی هم ندارد.دکتر محمد رنجبری ، متخصص اورولوژی از روش های بدون عوارضی برای این بیماری استفاده می کند .برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02188268649 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

درمان تنگی مجاری ادراری در کودکان

روشی که برای درمان این اختلال می باشد باز کردن دهانه مجاری ادراری به وسیله برش کوچک می باشد . این روش بدون بیهوشی است و به صورت سرپایی انجام می شود و هزینه زیادی هم ندارد . در ابتدای کار با سوزن انسولین بی حسی به کودک تزریق می شود . مجرا با برش کوچکی باز می شود . این روش طی 2 الی 3 دقیقه انجام می شود .

مراقبت های بعد از درمان تنگی مجاری ادراری در کودکان

مادر باید بعد از جراحی دهانه مجاری ادراری را باز کرده و پماد خاصی به محل برش بمالد که دوباره دهانه بسته نشود .

زمان مراجعه به پزشک

در واقع تعداد مراجعه به پزشک دو مرتبه می باشد یک بار برای درمان و یک بار بررسی مجدد بعد از درمان که حدود 10 روز بعد از عمل می باشد .

موفقیت درمان تنگی مجاری ادراری در کودکان

طی 20 سالی که در ایران از این روش استفاده می شود از عود مجدد کودک گزارشی مشاهده نشده است و درمان موفقیت آمیز بوده است .

تفاوت روش های درمانی تنگی مجاری ادراری در کودکان

روشی دیگر برای درمان این اختلال وجود دارد که در بیمارستان تحت بیهوشی انجام می شود که تفاوت هایی با روشی که قبلا ذکر شد دارد :

1. در بیمارستان از سوزن های آنژیوکت برای بیهوش کردن کودک استفاده می شود این در حالی است که سوزنی که برای بی حسی در روش سرپایی استفاده می شود یک دهم سوزن بیهوشی می باشد.
  2. هزینه روش درمان سرپایی در مطب بسیار کمتر از هزینه جراحی در بیمارستان می باشد .
  3. مدت زمان این جراحی به صورت سرپایی از مدت زمان جراحی در بیمارستان کمتر است .

عفونت مجاری ادراری در مردان

عفونت مثانه

سوزش ادرار

شب ادراری

آبسه کلیه

قبل از پیدایش آنتی بیوتیک ها عامل آن گروه مثبت ها و در سال های اخیر بیشترین عامل آن گرم منفی هستند . تب ، لرز ، درد شکم و کاهش وزن از علائم آن است. در بررسی آزمایشگاهی کشت خون مثبت و کشت ادرار در صورتی که آبسه به داخل سیستم باز شده باشد ، مثبت می شود. در IVPکلیه ترشح نکرده و یا ترشح کرده و سیستم پیلوکالیسیل به هم ریخته است . CT بهترین روش تصویربرداری برای آبسه کلیه است . در CT آبسه به شکل توده ای با دانسیته هموژن و یک کپسول ضخیم است که با تزریق ماده ، حاجب اطراف آبسه که هیپرواسکولار است ، حاجب می شود ، در حالی که داخل آبسه آواسکولار بوده و حاجب نمی گردد . این حالت را علامت Ring گویند .

آبسه-کلیه

آبسه دور کلیه

آبسه دور کلیه در اثر انتشار خونی میکروب و یا به طور شایع تر نفوذ عفونت های صعودی از طریق کلیه و بافت های اطراف رخ می دهد. شایع ترین ارگانیسم های مسئول ، گرم منفی های روده ای هستند . آبسه محدود به ژروتا را آبسه پری نفریک و آبسه خارج ژروتا را پارانفریک گویند . اغلب بیمار علائم یک پیلونفریت طول کشیده را نشان می دهد . کشت خون و ادرار در درصدی از بیماران مثبت خواهد بود .

درمان این آبسه ها اغلب شامل جراحی و درناژ آبسه است . درمان آنتی بیوتیک باید همراه درناژ و جراحی استفاده کرد .دکتر محمد رنجبری ، متخصص اورولوژی از روش های بدون عوارضی برای این بیماری استفاده می کند .برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02188268649 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

علائم آبسه کلیه

• درد پهلو
  • تب و لرز
  • خستگی و بی حالی

تشخیص آبسه کلیه

در KUB آبسه به شکل محو شدن سایه پسواس و جا به جایی کلیه و توده شکم مشخص می شود . در IVP شایع ترین و مهم ترین یافته ، ثابت شدن کلیه و عدم تحرک آن است . به طور عادی کلیه در حین تنفس 4-6 سانتی متر جا به جا می شود ، در حالی که در جریان آبسه دور کلیه ، این تحرک دیده نمی شود . بهترین وسیله برای تشخیص آبسه های دور کلیه سونوگرافی و CT می توان آبسه را درناژ کرد .

درمان آبسه کلیه

درمان این آبسه ها اغلب شامل جراحی و درناژ آبسه است . درمان آنتی بیوتیک باید همراه درناژ و جراحی استفاده کرد . در صورت خاموش بودن کلیه ها جراحی و نفرکتومی انجام می شود . ولی اگر کلیه ها دارای عملکرد هستند می توان فقط درناژ انجام داد .

عفونت کلیه

سنگ کلیه