وجود خون در ادرار

هماچوری چیست و چه زمانی به وجود می آید؟ به وجود خون در ادرار اصطلاحاً هماچوری گفته می شود. در وهله اول این نکته باید در نظر گرفته شود که ممکن است بسیاری از مواقع بیمار متوجه تغییر رنگ ادرار شود این تغییر رنگ در اثر موارد زیادی به وجود می آید. گاهی بیمار متوجه خون در ادرار خود می شود و برای درمان اقدام می کند اما گاهی این شکل از خونریزی در ادرار وجود ندارد و بیمار در جریان وجود خون نیست و در طی آزمایش ادرار به دلایل دیگر، خون به صورت میکروسکوپیک در ادرار او مشاهده می شود.

از نظر پزشکی زمانی که میزان گلبول قرمز در یک آزمایش ادرار بین 3 تا 5 عدد باشد هماچوری ادرار نام می گیرد و ممکن است به دو صورت خود را نشان دهد:

• فرد خون را نمی بیند و خون فقط در طی آزمایش رویت می شود
  • خون به صورت ماکروسکوپی در ادرار باشد و خود فرد خون را می بیند
وجود خون در ادرار

منشاء وجود خون در ادرار

این خون در ادرار می تواند به محل خونریزی مرتبط باشد:

• اگر در ابتدای ادرار مشاهده شود منشا از مجاری ادرار است
  • اگر از در انتها ادرار باشد منشا از مثانه است
  • اگر در کل ادرار باشد منشا از کلیه می باشد

علائم همراه با خروج خون

علائمی که به همراه خون در ادرار مشاهده می شود بسیار اهمیت دارند. در بعضی موارد خروج خون بدون درد می باشد ولی در برخی موارد همراه با درد و لخته است.

• وجود علائمی مانند تب و لرز، سوزش و تکرر ادرار داشته باشد شک بر وجود عفونت ادراری است
  • وجود درد در پهلو و حالت تهوع و سابقه خانوادگی یا خود فرد قبلا سابقه سنگ کلیه داشته ممکن است مشکل سنگ کلیه باشد

خون در ادرار اگر در یک آقای بالای 50 سال رویت شود حتما نیازمند پیگیری است ولی اگر در یک خانم وجود خون در ادرار به همراه سوزش و تکرر ادرار مشاهده شود به دلیل اینکه عفونت ادراری در خانمها بسیار شایع است و عفونت ها همراه با خون در ادرار می باشد نگرانی زیادی ندارد.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر محمد رنجبری ، متخصص اورولوژی،  با شماره های 02188268649 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

علل خون در ادرار

• عفونت ها
  • وجود سنگ های کلیوی یا سنگ های موجود در بخش های پایین تر از کلیه
  • بیماری های التهابی بخش های فعال کلیه
  • زمینه های ارثی
  • در موارد نادر وجود توده های بدخیم
  • ضربه به کلیه و سیستم مجاری ادراری ناشی از حادثه
  • مصرف داروهایی که باعث ایجاد خون در ادرار می شوند
  • کسانی که فعالیت فیزیکی شدیدی دارند در 48 ساعت بعد ممکن است دچار خون در ادرار شوند

تشخیص و درمان

بعد از گرفتن شرح حال بیمار ابتدا آزمایش و روش های تشخیصی انجام می شود، بدین ترتیب که ابتدا یک آزمایش ساده ادرار و اگر نیاز باشد تصویر برداری و سونوگرافی ولی اگر سونوگرافی پاسخگو نباشد از تصویر برداری رنگی و عکس های رنگی از کلیه یا سی تی اسکن انجام می شود. در مواردی که شک به بدخیمی می رود آزمایش سه روزه ادرار انجام می شود. برای انجام این آزمایش به ناشتا بودن بیمار نیاز نیست اما بهتر است این آزمایشات در صبحگاه انجام نشود.

1 × چهار =