واریکوسل گرید 1

واریکوسل در واقع یکی از بیماری های شایعی است که معمولا 20 تا 30 درصد جمعیت آقایان را درگیر می کند که این آمار بالایی است. به طور کلی واریکوسل موجب کاهش تعداد و کیفیت اسپرم ها می شود. اما در این میان برای رسیدن به پاسخ سوالاتی مانند، کدام نوع واریکوسل موجب ناباروری می شود؟ و یا اینکه آیا همه واریکوسل ها به درمان نیاز دارند؟ با مطالعه مقاله زیر با ما همراه باشید.

واریکوسل چیست؟

واریکوسل به معنای پیچ خوردگی وریدهای بیضه و طناب بیضه می باشد که باعث برگشت خون به داخل بیضه ایجاد می شود. این خون بازگشته به بیضه حاوی مواد سمی و دی اکسید کربن می باشد که دمای بیضه و مواد زائد دفعی داخل بیضه را افزایش می دهد در نتیجه عملکرد درست بیضه و تولید هورمون های مردانه و اسپرم مختل می شود.واریکوسل باعث تورم در وریدهای بیضه شود و به مرور زمان باعث بالا بردن دمای بیضه، تخلیه نکردن سموم داخل بیضه و ناتوانی در تخلیه آن به دلیل اشکال در دریچه های داخل وریدها می تواند در موارد حادتر باعث نازایی شود. به طور کلی واریکوسل به سه دسته تقسیم بندی می شود. تمام واریکوسل ها زمانی به درمان نیاز پیدا می کنند علائم در فرد تشدید پیدا کند.

واریکوسل به معنای پیچ خوردگی وریدهای بیضه و طناب بیضه می باشد که باعث برگشت خون به داخل بیضه ایجاد می شود. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر محمد رنجبری ، متخصص اورولوژی، با شماره های 02188268649 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

اندازه ورید بیضه

در سونوگرافی سایزهای مختلفی از ورید بیضه دیده می شود. این سایز 2 تا 3.5 میلی متر می باشد .
• اگر اندازه ورید بین 3 تا 3.5 میلی متر شود باید آزمایش اسپرم صورت می گیرد و اگر در این آزمایش ها اختلالی دیده شد، جراحی انجام می شود.
• اگر اندازه ورید بالاتر از 3 میلی متر شود واریکوسل با گرید بالاتر اتفاق افتاده است و احتمال بروز ناباروری وجود دارد.
واریکوسل به سه گرید تقسیم می شود:
• واریکوسل گرید 1 (خفیف ) با معاینه تشخیص داده می شود و از نظر ظاهری هیچ مشخصه ای ندارد.
واریکوسل گرید 2 ( متوسط) فرد علائم واریکوسل با معاینه توسط پزشک تشخیص داده می شود.
• واریکوسل گرید 3 ( شدید) ظاهر بیضه به طور کامل تغیر می کند و با مشاهده کاملا مشخص است.

رابطه واریکوسل و ناباروری

به دلیل تغیر در تعداد و شکل اسپرم ها در واریکوسل، 70 درصد علت ناباروی می تواند همین مساله باشد. اگر فردی در سن نوجوانی واریکوسل با گرید بالا تشخیص داده شود و اگر این فرد در آینده تصمیم به بچه دار شدن دارد حتما باید جراحی انجام دهد. اما بعد از جراحی دیده شده که 40 تا 50 درصد افراد احتمال بهبود در آزمایشات بیضه دیده می شود و در بین این افراد تا 90 درصد قدرت باروری افزایش پیدا می کند.

عوارض واریکوسل

آنجایی که در واریکوسل دمای بیضه بالاتر می رود احتمال تخریب سلول های پشتیبان داخل بیضه بسیار زیاد می شود و اولین تاثیری که می گذارد تاثیر بر روی حرکت اسپرم می باشد. به مرور زمان شکل بیضه و اسپرم تغیر پیدا می کند و بعد از آن کاهش تعداد اسپرم اتفاق می افتد و بعد از آن به مرور زمان سایز بیضه کوچکتر می شود و میل جنسی کاهش می یابد.

واریکوسل همیشه به درمان نیازی ندارد اما به هنگام تشدید علائمی مانند درد، ناباروری و تغییر شکل معمولا در واریکوسل هایی با گرید بالاتر حتما باید از روش های پیشرفته تری مانند جراحی استفاده کرد. اما در واریکوسل گرید 1 که معمولا علائم خفیف تر می باشند می توان با روش های ساده تر مانند مصرف داروهای استروئیدی یا لباس های زیر تسکین دهنده درد که توسط پزشک متخصص اورولوژی تجویز می شود درد و ناراحتی های ناشی از واریکوسل را کاهش داد.

واریکوسل گرید 1

چه افرادی باید جراحی واریکوسل انجام دهند؟

• افرادی که 25 درصد کاهش حجم بیضه نسبت به بیضه سمت مقابل داشته باشد.
• فردی که اسپرموگرام مختل داشته باشد.
• فردی که واریکوسل با گرید 3 داشته باشد و ظاهر بیضه را خراب کرده باشد.
• فردی متاهلی که دچار مشکل ناباروری شده باشد البته به شرطی که همسرش هیچ مشکلی نداشته باشد.
• مشاهده اختلال در دو آزمایش اسپرم فرد مجرد

نتیجه گیری

از آن جایی که در واریکوسل گرید 1 هیچ مشخصه ای وجود ندارد و خود بیمار متوجه وجود آن نمی شود تشخیص این نوع از واریکوسل فقط بر عهده متخصص اورولوژی می باشد تا با استفاده از سونوگرافی و معاینه دقیق آن را به درستی تشخیص دهد.

راه های ارتباطی با دکتر محمد رنجبری :

9 + پانزده =