نارسایی کلیه

بیماری نارسایی کلیه، تضعیف تدریجی عملکرد کلیه می باشد. کلیه یک جفت اندام است که در قسمت تحتانی کمر قرار دارد و هر کدام از کلیه ها در هر طرف ستون فقرات قرار دارد.وظیفه کلیه ها اینست که خون فیلتر کرده و سموم را از بدن دفع می کند. کلیه مواد زائد را از طریق مثانه از بدن دفع می کند.
نارسایی کلیه زمانی اتفاق می افتد که کلیه ها توانایی دفع مواد زائد از خون کاهش می یابد. بسیاری از عوامل سلامت و عملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار می دهد.
در مراحل اولیه بیماری نارسایی کلیه، ممکن است علائمی مشاهده نشود و ممکن است تا زمانی که به کلیه آسیب برساند ، فرد متوجه بیماری نشود. در صورتی که اختلال در عملکرد کلیه ایجاد شود ، مواد زائد از بدن دفع نمی شود که منجر به انباشته شدن سموم در بدن می شود که در صورتی که درمان نشود خطرناک بوده و آسیب های جدی به فرد وارد می شود.

نارسایی-کلیه

علائم نارسایی کلیه

علائم مختلفی در طی نارسایی کلیه برای فرد ایجاد می شود. گرچه گاهی اوقات هیچ کدام از آنها وجود ندارد. علائم احتمالی عبارتند از:

• کاهش ادرار
  • تورم پاها، مچ پا از احتباس مایعات ناشی از عدم توانایی کلیه برای از بین بردن مواد زائد و جمع شدن در این اعضا
  • تنگی نفس بدون علت
  • خواب آلودگی بیش از اندازه یا احساس خستگی
  • حالتتهوع مداوم
  • گیجی
  • احساس درد یا فشار در قفسه سینه

علت نارسایی کلیه

افرادی که در معرض خطر ابتلا به نارسایی کلیه هستند معمولا به یکی از اختلالاتی به شرح ذیل مبتلا می باشند:

1. از دست دادن جریان خون به کلیه هااز دست دادن ناگهانی جریان خون به کلیه ها می تواند باعث نارسایی کلیه شود. برخی بیماری ها و شرایطی که سبب از دست دادن جریان خون به کلیه ها می شوند عبارتند از:
  • حمله قلبی
  • بیماری قلبی
  • سیروز کبدی یا نارسایی کبد
  • کمبود آب
  • سوختگی شدید
  • آلرژی
  • عفونت شدید، مانند سپسیس
  • فشار خون بالا و داروهای ضد التهابی نیز می توانند جریان خون را محدود کنند.
  • مشکلات دفع ادرار
  1. شرایط محیطی
  • قرار گرفتن در معرض آلودگی محیط زیست
  • مصرف داروهای خاص
  • برخی بیماری های حاد و مزمن
  • کمبود آب شدید
  1. انسداد کلیه

هنگامی که کلیه نتواند ادرار را دفع کند، ماده ای به نام توکسین در این عضو ایجاد می شود که خرنام بوده و در نهایت باعث نارسایی کلیه می شود. برخی از سرطان ها از باعث انسداد مجاری ادرای می شوند. از جمله سرطان پروستات (شایع ترین نوع در مردان)، سرطان روده بزرگ، گردن رحم و مثانه است.

4. سایر شرایط شامل:

• سنگ کلیه
  • پروستات بزرگ شده
  • لخته شدن خون در داخل دستگاه ادراری
  • آسیب به اعصابی که مثانه را کنترل می کند
  • لخته شدن خون در داخل یا اطراف کلیه ها
  • سموم ناشی از فلزات سنگین( در برخی مشاغل)
  • مصرف مواد مخدر و الکل
  • التهاب عروق خونی
  • لوپوس(نوعی بیماری خودایمنی است که می تواند باعث التهاب بسیاری از اندام های بدن شود)
  • گلومرولونفریت( التهاب رگ های خونی کوچک کلیه)
  • سندرم اورمیک همولیتیک، (بیماری که سلول های قرمز بعد از عفونت باکتریایی، معمولا در روده تجزیه می شود)
  • مولتیپل میلوما( سرطان سلول های پلاسما در مغز استخوان)
  • اسکلرودرمی( بیماری خود ایمنی است که روی پوست شما تاثیر می گذارد)
  • شیمی درمانی و داروهایی که سرطان و برخی بیماری های خود ایمنی را درمان می کنند
  • رنگ های مورد استفاده در برخی از آزمایشات تصویربرداری
  • برخی از آنتی بیوتیک ها
  • دیابت کنترل نشده

درمان نارسایی کلیه

درمان های متعددی برای نارسایی کلیه وجود دارد. استفاده از روش درمان به علت نارسایی کلیه بستگی دارد.پزشک متخصص اورولوژی در بهترین گزینه را برای درمان این بیماری استفاده می کند.

دیالیز

با استفاده از دستگاه دیالیز خون فیلتر می شودکه این به بهبود عملکرد کلیه کمک می کند. ممکن است لازم باشد یک رژیم غذایی کم پتاسیم و کم نمک همراه با دیالیز را داشته باشید.

دیالیز نارسایی کلیه را کامل درمان نمی کند، اما اگر درمان منظم  انجام شود به بهبود بیماری کمک می کند.

سایر خدمات دکتر رنجبری متخصص اورولوژی