نارسایی کلیه

بیماری نارسایی کلیه، تضعیف تدریجی عملکرد کلیه می باشد. کلیه یک جفت اندام است که در قسمت تحتانی کمر قرار دارد و هر کدام از کلیه ها در هر طرف ستون فقرات قرار دارد.وظیفه کلیه ها اینست که خون فیلتر کرده و سموم را از بدن دفع می کند. کلیه مواد زائد را از طریق مثانه از بدن دفع می کند.
نارسایی کلیه زمانی اتفاق می افتد که کلیه ها توانایی دفع مواد زائد از خون کاهش می یابد. بسیاری از عوامل سلامت و عملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار می دهد.
در مراحل اولیه بیماری نارسایی کلیه، ممکن است علائمی مشاهده نشود و ممکن است تا زمانی که به کلیه آسیب برساند ، فرد متوجه بیماری نشود. در صورتی که اختلال در عملکرد کلیه ایجاد شود ، مواد زائد از بدن دفع نمی شود که منجر به انباشته شدن سموم در بدن می شود که در صورتی که درمان نشود خطرناک بوده و آسیب های جدی به فرد وارد می شود.

نارسایی-کلیه

علائم نارسایی کلیه

علائم مختلفی در طی نارسایی کلیه برای فرد ایجاد می شود. گرچه گاهی اوقات هیچ کدام از آنها وجود ندارد. علائم احتمالی عبارتند از:

• کاهش ادرار
  • تورم پاها، مچ پا از احتباس مایعات ناشی از عدم توانایی کلیه برای از بین بردن مواد زائد و جمع شدن در این اعضا
  • تنگی نفس بدون علت
  • خواب آلودگی بیش از اندازه یا احساس خستگی
  • حالتتهوع مداوم
  • گیجی
  • احساس درد یا فشار در قفسه سینه

علت نارسایی کلیه

افرادی که در معرض خطر ابتلا به نارسایی کلیه هستند معمولا به یکی از اختلالاتی به شرح ذیل مبتلا می باشند:

1. از دست دادن جریان خون به کلیه هااز دست دادن ناگهانی جریان خون به کلیه ها می تواند باعث نارسایی کلیه شود. برخی بیماری ها و شرایطی که سبب از دست دادن جریان خون به کلیه ها می شوند عبارتند از:
  • حمله قلبی
  • بیماری قلبی
  • سیروز کبدی یا نارسایی کبد
  • کمبود آب
  • سوختگی شدید
  • آلرژی
  • عفونت شدید، مانند سپسیس
  • فشار خون بالا و داروهای ضد التهابی نیز می توانند جریان خون را محدود کنند.
  • مشکلات دفع ادرار
  1. شرایط محیطی
  • قرار گرفتن در معرض آلودگی محیط زیست
  • مصرف داروهای خاص
  • برخی بیماری های حاد و مزمن
  • کمبود آب شدید
  1. انسداد کلیه

هنگامی که کلیه نتواند ادرار را دفع کند، ماده ای به نام توکسین در این عضو ایجاد می شود که خرنام بوده و در نهایت باعث نارسایی کلیه می شود. برخی از سرطان ها از باعث انسداد مجاری ادرای می شوند. از جمله سرطان پروستات (شایع ترین نوع در مردان)، سرطان روده بزرگ، گردن رحم و مثانه است.

4. سایر شرایط شامل:

• سنگ کلیه
  • پروستات بزرگ شده
  • لخته شدن خون در داخل دستگاه ادراری
  • آسیب به اعصابی که مثانه را کنترل می کند
  • لخته شدن خون در داخل یا اطراف کلیه ها
  • سموم ناشی از فلزات سنگین( در برخی مشاغل)
  • مصرف مواد مخدر و الکل
  • التهاب عروق خونی
  • لوپوس(نوعی بیماری خودایمنی است که می تواند باعث التهاب بسیاری از اندام های بدن شود)
  • گلومرولونفریت( التهاب رگ های خونی کوچک کلیه)
  • سندرم اورمیک همولیتیک، (بیماری که سلول های قرمز بعد از عفونت باکتریایی، معمولا در روده تجزیه می شود)
  • مولتیپل میلوما( سرطان سلول های پلاسما در مغز استخوان)
  • اسکلرودرمی( بیماری خود ایمنی است که روی پوست شما تاثیر می گذارد)
  • شیمی درمانی و داروهایی که سرطان و برخی بیماری های خود ایمنی را درمان می کنند
  • رنگ های مورد استفاده در برخی از آزمایشات تصویربرداری
  • برخی از آنتی بیوتیک ها
  • دیابت کنترل نشده

انواع نارسایی کلیه

1. نارسایی حاد پیش کلیوی

در این نوع نارسایی کلیه نمی تواند سموم موجود در خون را تصفیه کند . این مشکل به علت کاهش جریان خون به کلیه می شود. برای درمان این نوع نارسایی باید در ابتدا عامل کاهنده جریان خون تشخیص داده شود.

1. نارسایی حاد کلیه

این نوع نارسایی در اثر عواملی شامل وارد آمدن ضربه به کلیه( در اثر تصادف )، تجمع سموم ، ایسمیک ( این نوع بیماری باعث کمبود اکسیژن در کلیه می شود که در اثر شوک ، خونریزی شدید و مسدود شدن عروق خونی متصل به کلیه به وجود می آید )ایجاد می شود.

1. نارسایی مزمن پیش کلیوی

در صورتی که خون کافی به کلیه ها نرسد ، اختلال در عملکرد کلیه به وجود می آید که در نهایت باعث تجمع این عضو می شود .

1. نارسایی مزمن کلیه

در صورتی که آسیب دیدگی های کلیه در طولانی مدت باشد منجر به بیماری های داخلی کلیه می شود . از جمله عوارض آن خونریزی شدید یا کمبود اکسیژن کلیه می باشد .

1. نارسایی مزمن پس کلیوی

این اختلال در اثر انسداد مجاری ادراری در بلند مدت ایجاد می شود که مانع از دفع ادرار شده و در نهایت باعث آسیب به کلیه می شود .

تشخیص نارسایی کلیه

1. آزمایش ادرار

نمونه ای از ادرار بیمار تهیه می شود . در ادرار میزان پروتئین یا قند که به صورت غیر طبیعی وجود دارد بررسی می شود. همچنین میزان گلبول های سفید و قرمز خون برای وجود باکتری در آنها بررسی می شود.

1. آزمایش حجم ادرار

یکی از موثرترین روش های تشخیص نارسایی کلیه آزمایش حجم ادرار می باشد . در این آزمایش خروجی ادرار در نظر گرفته می شود در صورتی که کمتر از میزان تعیین شده باشد فرد دچار آسیب های کلیوی در اثر انسداد مجاری ادراری می باشد .

1. آزمایش خون

برای تشخیص این بیماری موادی مانند نیتروژن اوره و کراتین در خون اندازه گیری می شوند . بالارفتن ناگهانی این مواد نشان دهنده نارسایی کلیوی می باشد .

1. تصویربرداری

برای تشخیص انسداد مجاری اداری یا مشکلات کلیوی از کلیه و مجاری تصاویری به وسیله سونوگرافی ، ام آر آی و سی تی اسکن گرفته می شود.

1. بیوپسی

در این روش نمونه ای از بافت کلیه برای بررسی عفونت احتمالی ، زخم در کلیه گرفته می شود. بیوپسی از کلیه با بی حسی موضعی انجام می شود تا فرد درد و ناراحتی احساس نکند.

نارسایی-کلیه

درمان نارسایی کلیه

درمان های متعددی برای نارسایی کلیه وجود دارد. استفاده از روش درمان به علت نارسایی کلیه بستگی دارد.پزشک متخصص اورولوژی در بهترین گزینه را برای درمان این بیماری استفاده می کند.

دیالیز

با استفاده از دستگاه دیالیز خون فیلتر می شودکه این به بهبود عملکرد کلیه کمک می کند. ممکن است لازم باشد یک رژیم غذایی کم پتاسیم و کم نمک همراه با دیالیز را داشته باشید.

دیالیز نارسایی کلیه را کامل درمان نمی کند، اما اگر درمان منظم  انجام شود به بهبود بیماری کمک می کند.

سایر خدمات دکتر رنجبری متخصص اورولوژی