عفونت کلیه

عفونت کلیه نوعی بیماری با عامل باکتریایی که از طریق مثانه وارد یکی یا هر دوی کلیه ها می شود. این بیماری برای فرد درد و ناراحتی فراوانی ایجاد می کند که نیاز به درمان دارد . در صورتی که اقدامی جهت درمان صورت نگیرد منجر به نارسایی کلیه می شود. این بیماری به نام پیلونفریت نیز نامیده می شود. این بیماری همچنین در دسته عفونت های مجاری ادارای به همراه عفونت مثانه ( سیستیت ) قرار دارد.

عفونت کلیه

علل عفونت کلیه

این بیماری بیشتر در بین زنان ( پیش از یائسگی) شایع می باشد. عواملی به شرح ذیل باعث این بیماری می شود:

• رابطه جنسی
  • داشتن عفونت مجرای ادراری در گذشته
  • استفاده از اسپرم کش
  • ژنتیک ( در صورتی که مادر سابقه ابتلا به بیماری های عفونت مجاری ادراری داشته باشد)دچار عفونت کلیه می شوند.
  • بزرگ شدن پروستات در مردان
  • بعد از یائسگی زنان به دلیل تغییرات فیزیولوژی به خصوص در لگن دچار اختلالاتی نظیر بی اختیاری ادرار ، افتادگی مثانه ، احتباس ادرار می شوند و امکان ابتلا به عفونت کلیه وجود دارد
  • برخی از زنان باردار به دلیل بزرگ شدن رحم و فشار به حالب
  • سنگ کلیه
  • سوندهای ادراری

علائم عفونت کلیه

• حالت تهوع و استفراغ
  • درد شدید شکم
  • لرزش و احساس سرما
  • احساس درد در هنگام ادرار
  • بی اختیاری ادرار
  • احساس خستگی مفرط
  • درد در ناحیه کمر، پهلو و پشت
  • تکرر ادرار

در افراد مسن و کسانی که دارای ضعف سیستم ایمنی بدن هستند علائمی دیگر شامل تپش قلب ، سرگیجه ريال سستی ، کمبود آب ، فشار خون پایین مشاهده می شود.

تشخیص عفونت کلیه

1. در ابتدا پزشک متخصص اورولوژی به معاینه بالینی فرد می پردازد و علائم بیماری را مشاهده می کند. سپس با لمس نواحی پهلو ، کمر و پشت ناحیه درد را بررسی می کند .
  2. آزمایش کشت ادرار : برای تشخیص دقیق عفونت ادراری تهیه نمونه ای از ادرار لازم می باشد . در صورتی که نیتریت (تولید شده توسط باکتری) یا لکوست استراز( تولید شده توسط گلبول سفید) در ادرار مشاهده شود فرد دارای عفونت کلیه می باشد .

درمان عفونت کلیه

در ابتدا از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت کلیه تجویز می شود. برخی از باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها مقاومت نشان می دهد بنابراین پزشک نوع باکتری را از طریق آزمایش خون شناسایی کرده و نوع داروها را تغییر می دهد . بهتر است برای درمان این عفونت از درمان های خانگی استفاده نشود زیرا نه تنها تاثیری ندارد بلکه ممکن است به فرد آسیب برسد.

سایر خدمات دکتر رنجبری متخصص اورولوژی

شانزده + 7 =