عفونت مجاری ادراری در مردان

عفونت مجاری ادراری دستگاه ادراری (UTI) در مردان بالغ جوانتر از 50 سال نادر است، اما پس از آن میزان ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. علل این بیماری در مردان شامل پروستاتیت، اپیدیدیمیت، ارچیت، پیلونفریت، سیستیت، اورتریت و کاتتر ادراری است.  پزشکان معتقدند که این بیماری در مردان،پیچیده هستند یعنی، احتمال  دارد که با ناهنجاری های تشخیصی مرتبط شوند، که با جراحی می توان از عوارض احتمالی آن پیشگیری کرد.

عفونت-مجاری-ادراری-در-مردان

علائم عفونت مجاری ادراری در مردان

• نیاز فوری به ادرار کردن
  • عدم تخلیه کامل ادرار
  • تغییر رنگ ادرار
  • بزرگ شدن پروستات
  • اختلالات دستگاه ادراری
  • درد در هنگام ادرار کردن
  • کمر درد
  • درد در ناحیه فوقانی شکم

علل عفونت مجاری ادراری در مردان

• بیماری دیابت
  • ضعف سیستم ایمنی بدن در اثر نوعی از بیماری مانند HIV
  • روش های درمانی برای برخی بیماری ها مانند پردنیزون
  • سابقه جراحی مربوط به دستگاه ادراری

تشخیص عفونت مجاری ادراری در مردان

معاینه فیزیکی کامل در مردانی که مشکوک به عفونت مجاری ادراری هستند، اولین روش بررسی این بیماری است. همچنین پزشک متخصص اورولوژی به مشاهده علائم بیمار می پردازد و برای بررسی دقیق تر به معاینه کلیه ها، مثانه، پروستات می پردازد . اگر پزشک شما برای بررسی بزرگی غده پروستات ،ممکن است معاینه رکتال دیجیتال با استفاده از دستکش برای لمس این غده از طریق دیواره رکتوم انجام دهد.

روش های درمان عفونت مجاری ادراری در مردان

در ابتدا برای درمان عفونت مجاری ادراری در مردان داروهای آنتی بیوتیک تجویز می شود. پزشک با توجه به نوع آنتی بیوتیک مدت زمان درمان را مشخص می کند.داروها باید یک یا دو بار در روز به مدت پنج تا هفت روز یا بیشتر مصرف می شود.
همچنین مهم است که مایعات کافی مصرف شود شما ممکن است . برخی افراد مصرف مایعات خود را کاهش می دهندتا از درد و ناراحتی در هنگام کاسته شود. ولی  از طریق ادرار باکتری ها را از بدن پاکسازی می شود.

بهبودی عفونت مجاری ادراری در مردان

پس از شروع آنتی بیوتیک ها، معمولا ظرف دو تا سه روز به میزان قابل توجهی بهبودی احساس میشود. اگر علائم فرد پس از مصرف آنتی بیوتیک از بین رفت ، باید به پزشک خود مراجعه شود.

مهم است که تمام آنتی بیوتیک ها به موقع تا پایان دوره درمان مصرف شود، حتی اگر احساس شود بهبودی حاصل شده است  توقف آنتی بیوتیک قبل از موعد می تواند باعث رشد باکتری های مقاوم به داروها شود.  در واقع، کمتر از دوره کامل درمان، باکتری های “ضعیف” از بین رفته و گونه های قوی تر و مقاوم تر را به وجود می آورد.

سایر خدمات دکتر رنجبری متخصص اورولوژی

19 − چهار =