عفونت مثانه

عفونت مثانه اغلب به علت عفونت باکتریایی درون مثانه ایجاد می شود. افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفهستند در معرض این بیماری قرار می گیرند. عفونت مثانه نوعی عفونت ادراری است که نشان دهنده اینست که عفونت در هر نقطه از دستگاه ادراری، مانند مثانه، کلیه ها، کبد یا مجرای ادراری وجود دارد. اکثر موارد این بیماری  به صورت حاد و ناگهانی رخ می دهد در موارد دیگر ممکن است مزمن باشند، به این معنی که طولانی مدت ایجاد می شود. درمان اولیه برای جلوگیری از گسترش عفونت در بدن بسیار مهم می باشد .

عفونت مثانه

علل عفونت مثانه

باکتری هایی که از طریق مجرای ادرار وارد می شوند و به مثانه انتقال می دهند، باعث عفونت مثانه می شوند. به طور معمول، باکتری ها از طریق ادرار وارد بدن می شوند. با این حال، باکتری ها گاهی می توانند به دیواره های مثانه متصل شوند و به سرعت گسترش پیدا کنند
به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیه (NIDDK)، اکثر عفونت های مثانه به وسیله باکتری به نام   Escherichia coli ایجاد می شود. این نوع باکتری ها به طور طبیعی در روده بزرگ وجود دارد. هنگامی که باکتری از طریق مدفوع روی پوست قرار می گیرد و وارد مجاری ادرار می شود، عفونت ممکن است رخ دهد. در زنان، مجرای ادرار کوتاه است که باکتری ها به راحتی می توانند وارد مثانه شده و از سیستم مجاری ادراری وارد دیگر اعضای بدن شوند.

علائم عفونت مثانه

علائم عفونت مثانه بستگی به شدت بیماری دارد ولی شایع ترین علائم به شرح ذیل می باشد :

• درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • ادرار ابری یا خونین
  • ادرار بیشتر از حد معمول است که فرکانس نامیده می شود
  • کمردرد یا درد در ناحیه شکم

هنگامی که عفونت از مثانه به دیگر اعضای بدن گسترش می یابد ، می توا ند درد کمر را ایجاد کند. این درد با عفونت در کلیه ها همراه است. عفونت کلیه اغلب باعث تب، لرز، تهوع و استفراغ می شود. شما معمولا احساس بدی می کنید. عفونت های کلیه جدی تر از عفونت های مثانه هستند و نیازمند مراقبت پزشکی فوری هستند.

عوامل خطر عفونت مثانه

هر کسی می تواند عفونت های مثانه را دریافت کند، اما زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. این به این دلیل است که زنان دارای مجرای کوتاهتر هستند که باعث می شود مسیر باکتری برای رسیدن به مثانه آسان تر شود. مجای ادراری زنان در نزدیکی مجاری رکتوم قرار دارد. این به این معنی است که فاصله کمی برای ورود باکتری وجود دارد. بزرگی پروستات در مردان ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد زیرا  این عامل می تواند منجر به انسداد جریان ادرار شود و احتمال ایجاد یک UTI و در نهایت عفونت مثانه را افزایش دهد. عوامل دیگر می توانند خطر ابتلا به عفونت مثانه را برای مردان و زنان افزایش دهندکه شامل:

• بالارفتن سن
  • عدم تحرک
  • کم آبی
  • سابقه جراحی دستگاه ادراری
  • انسداد مجاری ادرار که انسداد مثانه را در پی دارد
  • اختلالات دستگاه ادراری، که ناشی از نقص یا آسیب مادرزادی  است
  • احتباس ادرار، که به معنی عدم تخلیه کامل مثانه است
  • مجرای ادراری کوتاه
  • بزرگی پروستات
  • ضعف سیستم ایمنی بدن

تشخیص عفونت مثانه

پزشک متخصص اورولوژی می تواند عفونت مثانه خود را با انجام آزمایش ادرار تشخیص دهد. این آزمایش بر روی یک نمونه از ادرار برای بررسی وجود گلبول های سفید خون ، گلبول های قرمز خون ،نیتریت ها ،باکتری ها انجام می شود.

پزشک همچنین ممکن است  تست دیگر برای تعیین نوع باکتری در ادرار باعث عفونت می شودرا انجام دهد. هنگامی که نوع باکتری شناخته شد ، برای حساسیت آنتی بیوتیکی آزمایش دیگری انجام می شود تا تعیین شود که آنتی بیوتیک بهترین روش درمان عفونت است

درمان عفونت مثانه

در ابتدا از داروهای آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری ، برطرف کردن درد و سوزش برای درمان عفونت مثانه استفاده می شود . پزشک متخصص برای کمک به درمان توصیه هایی برای کمک به درمان به فرد توصیه می کند . ازجمله نوشیدن مایعات زیاد ،مصرف ویتامین C توصیه می شود.

سایر خدمات دکتر محمد رنجبری متخصص اورولوژی

سنگ کلیه