عفونت ادراری در اطفال

آیا می دانستید عفونت ادراری در اطفال مهم است ؟ آیا می دانستید اگر این بیماری به موقع تشخیص و درمان نشود منجر به مشکلات جدی در کودکان می شود؟

جالب است بدانید قبل از سن یک سالگی در پسران شانس ابتلا به این بیماری بیشتر است .

سن شیوع عفونت ادراری در اطفال

قبل از سن 6 ماهگی در پسرهای ختنه نشده ، عفونت ادراری 10 برابر بیشتر از ختنه شده ها است . با افزایش سن ، شانس عفونت در جنس تغییر یافته ، به طوری ک در سن مدرسه دخترها 3% در مقابل پسر 1/1% خواهدد بود.

عفونت-ادراری-در-اطفال

علائم عفونت ادراری در اطفال

در کودکان زیر سن 2 سال علائمی به شرح ذیل مشاهد می شود:

• بی قراری
  • بوی بد ادرار
  • نخوردن شیر
  • درد شکم و فوق عانه
  • اسهال و بی حالی

علل عفونت ادراری در کودکان

1. شایع ترین میکروب عامل عفونت ادراری در کودکان E-Coli است.
  2. سن : کودکان کمتر از یک سال به دلیل عدم تکمیل رشد سیستم ایمنی بیشتر ریسک ابتلا به این بیماری را دارند . سن اطفال در ایجاد اسکار بسیار مهم است . در اطفال زیر دو سال شانس اسکار کلیه 2 برابر بیشتر از کودکان بزرگتر است. باید توجه داشت که تا سن 14 الی 18 سالگی ، شانس ایجاد اسکار کلیه وجود دارد .
  3. جنس : این بیماری در کودکان زیر یکسال در پسران بیشتر و در دختران بالاتر از یک سالگی بیشتر مشاهده می شود.
  4. اختلالات ادرار کردن از دیگر عواملی است که باعث افزایش شانس عفونت ادراری می شود.

تشخیص عفونت ادراری در اطفال

• هیچ روش رایولوژیک به طور کامل نمی تواند مشکل آناتومیک سیستم فوقانی و تحتانی را در عفونت های ادراری کودکان نشان دهد . لذا حداقل دو مطالعه مختلف رادیولوژیک جهت تکمیل تشخیص لازم است.
  • سونوگرافی می تواند در تشخیص این بیماری کمک کند اما در تشخیص ریفلاکس و عملکرد کلیه ها نمی تواند کمک کننده باشد .
  • استفاده از اشعه به روش V.P جزئیات آناتومیک سیستم ادراری را نشان می دهد . همچنین در تشخیص عملکرد کلیه و اسکار مفید خواهد بود اما مقدار اشعه آن برای کودک زیاد است .
  • اسکن DMSA در تشخیص اسکار کلیه کمک کننده بوده و بسیار حساس تر از اشعه می باشد ولی اطلاعات آناتومی خوبی نمی تواند به پزشک ارائه دهد.
درمان به موقع این بیماری بسیار مهم می باشد زیرا تاخیر در درمان ریسک ابتلا به اسکار کلیه را افزایش می دهد . بنابراین تشخیص درست و سریع به کاهش عوارض حاصل از عفونت ادراری در کودکان کمک خواهد نمود ..دکتر رنجبری متخصص اورولوژی از روش های نوینی برای درمان این بیماری استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 88268649 – 66922392 تماس بگیرید. برای ارتباط با دکتر به آدرس تلگرام و ایسنتاگرام مراجعه کنید.

درمان عفونت ادراری در اطفال

درمان خانگی عفونت ادراری کودکان

کودکان کمتر از 3 سال یا آنهایی که قادر به خوردن دارو و مایعات نیستند و کودکانی که دهیدراته یا اشکال در سیستم ادراری دارند و همچنین از دادن دارو توسط والدین مطمئن نیستیم ضروری است حتما بستری شوند و مایعات و آنتی بیوتیک به صورت تزریقی شروع شود. بعد از قطع تب آنتی بیوتیک به صورت خوراکی بین 7 تا 14 روز ادامه می یابد  سپس انتی بیوتیک به صورت پروفیلاکتیک ادامه یافته تا بررسی اناتومیک سیستم ادراری توسط تصویربرداری تکمیل شود. کودکانی که قادر به خوردن بوده و یا علائم بالینی آنها خفیف است به صورت سرپایی درمان می شوند. فلروکینولون ها به جز نالیدیکسیک اسید، به علت صدمه به غضروف استخوانی در درمان عفونت های ادراری کودکان جایگاهی نداند. پروفیلاکسی آنتی بیوتیک باید تا بررسی کامل آناتومیک در عفونت های ادراری انجام شود . این نوع درمان در موارد ذیل استفاده می شود:

• نوزادان کمتر از 6 ماه با سابقه عفونت ادراری
  • کودکانی که ریفلاکس دارند .
  • کودکانی که دارای انسداد نسبی هستند.
  • اشکال در سیستم ایمنی
  • عفونت های مکرر ادراری بدون هیچگونه اشکال اناتومیک

برای کسب اطلاع از بهترین متخصص اورولوژی در تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید.