سوزاک

یکی از بیماری های شایع در زنان 15 الی 19 ساله و مردان 20 الی 24 ساله ، سوزاک می باشد که دارای رابطه های جنسی فعال هستند .

سوزاک

نکات مهم در بیماری سوزاک

غالبا این بیماری از مرد به زن منتقل می گردد .

در صورت تماس جنسی بدون حفاظ ، 40 تا 60 درصدر احتمال انتقال وجود دارد .

در زنانی که آلت تناسلی مرد آلوده را با دهان تحریک می کنند ، 20 درصد احتمال انتقال وجود دارد .

در فرد آلوده سوزاک هم داشته باشد ، شانس انتقال HIV افزایش می یابد .

علائم و نشانه های بیماری سوزاک

علائم بیماری سوزاک در مردان

از جمله علائم بیماری در مردان می توان به ترشحات فراوان و چرکی مجرای ادرار و ترشحات مجرای ادرار اشاره نمود .

علائم بیماری سوزاک در زنان

از جمله علائم این بیماری در زنان می توان به کیست بارتولن ، ترشحات واژینال ، سوزش ادرار ، بیماری التهابی لگن ، درد تیپیک موقع قاعدگی و یا حاملگی ، خونریزی غیرطبیعی به علت آندومتریت ، چرک در سرویکس و نفخ شکم اشاره نمود .

انواع سندروم های بالینی سوزاک

اورتریت

دوره کمون 2 تا 7 روز با یافته های بالینی که قبلا قبلا به آن ها پرداخته ایم . عوارض نا شایع عبارتند از اپیدیدیمیت ، پروستاتیت ، ادم آلت تنتسلی ، آبسه یا فیستوال ، التهاب کیسه منی و بالانیت ( در صورت ختنه نکردن ) .

سرویست

دروه کوم تقریبا 10 روز یافته های بالینی که قبلا به آن اشاره کرده ایم . عفونت همزمان با نیسریا گونورهآ و کلامیدیا تراکوماتیس در 40 درصد عفونت گونوکوکی ژنیتال به اثبات رسیده است .

سوزاک آنورکتال

به علت انتشار اگزوداهای سرویکس در زنان بروز می کند .

سوزاک حلقوی

معمولا عفونت بدون علامن به علت تماس جنسی دهانی تناسلی می باشد . انتقال از حلق ، نادر است . تقریبا همیشه با عفونت تناسلی همراه است . میزان آن در حاملگی به علت تغییر اعمال جنسی ، بالاتر است . اغلب موارد آن به طور خود به خود بهبود می یابد . در صورت علامت دار شدن ، ریشه کشی سوزاک حلقی از بیماری ژنیتال سخت تر است و کشت های فالئآپ مورد نیاز است .

سوزاک چشمی

به علت خود تلقیحی به وجود می آید و یا تورم پلک ، هیپرامی ، ورک ملتحمه ی چشم ، ترشحات فراوان چرکی و گاه زخم و سوراخ شدن قرنیه تظاهر می کند . باید عفونت تناسلی همراه را R/O نمایید .

سوزاک در حاملگی

سالپنژیت و RID در سه ماهه اول می تواند باعث شقط شود . سایر مواد STD باید R/O شود . بیماری سه ماهه سوم می تواند باعث پارگی طولانی مدت غشاها ، زایمان زودرس ، کوریوآمنیونیت ، عفونت بند ناف  ، سپسیس نوزادی و دیسترس و مرگ پری ناتال شود .

اوفتالمیا نئوناتوروم

کونژونیکتیویت فوق حاد چرکی است که در طول 10 روز اول زندگی ایجاد می شود و معمولا ناشی از ترشحات عفونی واژن مادر است که به بچه سرایت می کند . اوفتالمیا نئوناتوروم شایع ترین فرم سوزاک در نوزادان است که با استفاده از قطره ی یک در صد نیترات نقره می توان از آن جلوگیری به عمل آورد ولی درمان ، نیازمند آنتی بیوتیک سیستمیک است .

آترتریت گونوکوکی و عفونت منتشر گونوکوکب

جریان خون قاعدگی یک فاکتور خطر برای انتشار محسوب می شود و دو سوم از بیماران مبتلا به  ِDGI ، زنان هستند . فاز بامتریمی قبل از آرتریت وجود دارد ولی از نظر بالینی تشخیص داده نمی شود . ضایعات پوستی در 15 درصد بیماران بروز می کنند . که از نوع پاپول و پوستول هستند و غالبا دچار خونریزی می شوند . آرتریت چرکی یک یا هر دو مفصل ، غالبا زانوها ، کچ دست ، مچ پا و آرنج را درگیر می کند .