سنگ کلیه

سنگ کلیه نوعی بیماری شایع در بین افراد می باشد که اصطلاحا به آن نفرولیتیاز می گویند. در صورتی که سنگ کلیه با درد زیاد همراه باشد به آن رنال کولیک می گویند. پسماندهای خونی در مواردی کریستال های تولید می کنند که داخل کلیه جمع می شود و تشکیل توده ای به نام سنگ کلیه می دهند. این بیماری معمولا در افراد بین 30 تا 60 سال رایج می باشد. اگر سنگ کلیه کوچک باشد معمولا بدون درد می باشد و در برخی موارد بدون درد دفع می شود. برای درمان این بیماری باید اقدام کرد در غیر اینصورت باعث انسداد کلیه شده که با درد زیادی در شکم و کشاله ران همراه می باشد و د رنهایت زمینه برای عفونت مجاری ادراری را ایجاد می کند. در برخی موارد وارد مثانه شده و باعث مسدود شدن مثانه می شود.

سنگ-کلیه

علائم سنگ کلیه

1. احساس درد در کمر ، پشت ، شکم و کشاله ران به صورت پیوسته
  2. احساس درد و ناراحتی در بیضه و اسکروتوم در مردان
  3. بی قراری در فرد به گونه ایست که نمی تواند دراز بکشد .
  4. حالت تهوع
  5. احساس نیاز مکرر به ادرار
  6. داشتن درد هنگام ادرار کردن
  7. مشاهده خون در ادرار (سنگ کلیه باعث خراش حالب می شود).

در صورتی که سنگ کلیه باعث انسداد حالب شود ، عفونت کلیه را در پی دارد که دارای علائمی به شرح ذیل می باشد :

1. تب و لرز و تب بالای 38 درجه
  2. اسهال
  3. خستگی مفرط
  4. ادرار کف آلود و بدبو
. برای درمان این بیماری باید اقدام کرد در غیر اینصورت باعث انسداد کلیه شده که با درد زیادی در شکم و کشاله ران همراه می باشد و د رنهایت زمینه برای عفونت مجاری ادراری را ایجاد می کند. در برخی موارد وارد مثانه شده و باعث مسدود شدن مثانه می شود.دکتر رنجبری متخصص اورولوژی از روش های نوینی برای  دفع سنگ کلیه استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 88268649 – 66922392  تماس بگیرید. برای ارتباط با دکتر به آدرس تلگرام و ایسنتاگرام مراجعه کنید.

علل سنگ کلیه

1. عدم نوشیدن آب کافی
  2. استفاده از برخی داروها که باعث می شود میزان مواد خاصی در ادرار افزایش پیدا کند.
  3. افرادی که فعالیت و تحرکی ندارند ( افرادی که بستری هستند)
  4. داشتن سابقه سنگ کلیه در خانواده
  5. قبلا به عفونت های ادراری و کلیوی مبتلا بوده اند.
  6. قبلا سنگ کلیه داشته اند و معمولا در سنین پایین تر از 25 سال هستند.
  7. سابقه جراحی بای پس روده ( جراحی دستگاه گوارش )
  8. ابتلا به بیماری های روده مانند کرون

چه افرادی در معرض سنگ کلیه هستند؟

1. مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند .
  2. افراد در سنین بین 30 تا 50 سال
  3. افرادی که ویتامین D و مکمل های کلسیم مصرف می کنند.
  4. افراد چاق و دارای فشار خون بالا
سنگ-کلیه

تشخیص سنگ کلیه

• معاینه بالینی

در ابتدا پزشک برای بررسی سنگ کلیه از بیمار سوالاتی درباره درد در قسمت های ران و کمر و پهلو می پرسد که احتمال وجود این بیماری می باشد .

• آزمایش ادرار

وجود خون و عفونت در ادرار یکی از نشانه های سنگ کلیه می باشد که به وسیله آزمایش ادرار تشخیص داده می شود.

• آزمایش خون
  • سی تی اسکن

در مواردی که مواردی در آزمایش خون و ادرار دیده نشد از روش تصویربرداری سی تی اسکن برای تشخیص استفاده می شود . این روش وجود سنگ در حالب ، مثانه و کلیه ها را نشان داده و محل دقیق و اندازه سنگ را به طور دقیق نشان می دهد. زنان باردار بهتر است از سونوگرافی به جای سی تی اسکن استفاده کنند.

درمان سنگ کلیه

1. دارو درمانی

مصرف دارو یکی از عوامل دفع سنگ کلیه می باشد . یکی از داروها تامسولوسین می باشد که باعث منعطف شدن حالب شده و دفع سنگ کلیه را آسان تر می کند.

1. جراحی

در موارد ذیل از جراحی استفاده می شود :

• در صورتی که سنگ دفع نشود .
  • در صورتی که بیمار درد ناشی از دفع سنگ را با دارو نتواند تحمل کند .
  • در صورتی که سنگ منجر به اختلال در عملکرد کلیه شود .

روش های جراحی سنگ کلیه

1. لیتوتریپسی ( سنگ شکنی )

در ابتدا محل سنگ با سونوگرافی مشخص می شود . سپس با استفاده از لیتوتریپسی یا سنگ شکنی شاک ویو امواجی شوکی به سنگ ها تابیده می شود تا آنها را خرد کند . این سنگ ریزه بعد از چند هفته توسط ادرار از بدن دفع می شود. در برخی موارد به بیمار صافی داده می شود تا سنگ ها را جمع کند تا برای بررسی به آزمایشگاه ارسال شود. بعد از این جراحی بیمار نیاز به بستری نداشته و می تواند مرخص شود.

1. اورتروسکوپی

یکی از روش های درمان سنگ کلیه اورتروسکوپی می باشد . در این جراحی ابتدا فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد سپس وسیله ای به نام اورتروسکوپ وارد مثانه شده و از طریق حالب به کلیه وارد می شود . سنگ ها بدون ایجاد برش مشاهده شده و در صورتی که کوچک باشند خارج می شود . اگر سنگ بزرگ باشد از طریق لیزر خرد شده و سپس خارج می شود . بعد از عمل فرد می تواند بعد از 3 الی 4 روز استراحت به زندگی روزمره خود بازگردد.

سایر خدمات دکتر محمد رنجبری متخصص اورولوژی

درمان نارسایی کلیه