سنگ کلیه در کودکان

یکی از انواع اختلالات شایع ، اما قابل کنترل و پیشگیری سنگ کلیه در کودکان می باشد . مطابق با آمارهای انجام شده ، شمار مبتلایان به این اختلال در میان کودکان در حال افزایش است . به طوری که آمار کودکان مبتلا به سنگ کلیه در مقایسه با 10 سال گذشته رشدی برابر 50 درصد داشته است.

سنگ کلیه در کودکان

علل سنگ کلیه در کودکان

محققان سبک زندگی و پیروی از رژیم های غذایی مانند مواد غذایی پرنمک و فست فودها و کاهش مصرف آب روزانه را عامل اصلی افزایش شمار مبتلایان به این بیماری می دانند. از آنجائیکه سابقه فامیلی و نوع رژیم غذایی ، دو عامل مهم افزایش ابتلا به سنگ کلیه در کودکان است ، مراجعه والدین به پزشک متخصص و پیروی از الگوهای غذایی صحیح در افرادی که زمینه ابتلا به بیماری در آنها وجود دارد ، توصیه محققان است .

علائم سنگ کلیه در کودکان

طبق موارد گزارش شده سنگ کلیه در کودکان بدون علائم بوده و تشخیص داده شده است .

• احساس درد در شکم یا پهلو
  • حالت تهوع و استفراغ
  • مشاهده خون در ادرار
  • تکرر ادرار و نیاز فوری به دفع ادرار

تشخیص سنگ کلیه در کودکان

1. یکی از روش های تشخیص سنگ کلیه در کودکان سونوگرافی است که البته خیلی دقیق نیست و برای تشخیص دیگر پزشک از روش های تصویربرداری دیگر استفاده می کند.
  2. سی تی اسکن به عنوان روش تشخیصی سنگ کلیه استفاده می شود.
  3. اشعه ایکس برای تشخیص سنگ کلیه استفاده می شود که در صورتی که سنگ دارای کلسیم به میزان کافی باشد کمک کننده خوبی است در غیر اینصورت قابل مشاهده نیست.

درمان سنگ کلیه در کودکان

درمان این بیماری بسته به اندازه سنگ ها، با روش هایی از جمله لیزر درمانی ، دارو درمانی و درمان با اعمال جراحی امکان پذیر است . اما از آنجائیکه مراحل درمان با درد و ناراحتی برای کودک همراه است پیشگیری توصیه اکید است .

پیشگیری از سنگ کلیه در کودکان

رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات ، مصرف رژیم غذایی کم نمک به همراه آب کافی متناسب با سن و وزن کودک از جمله راهکارهای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه در کودکان است . مواد غذایی عمل آوری شده ، کنسروها ، تنقلات شور از انواع مواد غذایی است که احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش می دهد.

سایر خدمات دکتر رنجبری متخصص اورولوژی