سرطان کلیه

سرطان کلیه رشد سلول های سرطانی در کلیه می باشد . این سرطان در سلول های کلیه یا سلول های اوروتلیال لگن چه ( فضایی که ادرار در آن جمع می شود )کلیه می باشد . این سلول های سرطانی ممکن از کلیه به دیگر بافت های بدن پیشروی کرده و آنها را آلوده کند . به این فرآیند متاستاز گفته می شود. بافت هایی که درگیر سرطان کلیه می شوند شامل غدد لنفاوی اطراف کلیه ،ریه ها ، استخوانها ، کبد و کلیه دیگر می باشد . در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود درمان شده و از پیشروی آن جلوگیری می شود. در صورت مشاهده علائم باید به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کرد.

سرطان-کلیه

علائم سرطان کلیه

1. احساس درد در یکی از طرفین پهلویا هر دو طرف
  2. مشاهده خون در ادرار بوسیله خود شخص یا آزمایش ادرار
  3. احساس فشار در ناحیه شکم
  4. فشار خون بالا
  5. تب بالا و تعریق زیاد
  6. احساس خستگی مفرط
  7. سردرد مداوم
  8. کاهش وزن زیاد
  9. احساس ضعف در بدن
  10. لمس توده در شکم
  11. بی اشتهایی
  12. کم خونی
  13. تورم در پاها و دستها
  14. تنگی نفس و سرفه خونی و استخوان درد ( علائم سرطان کلیه حاد می باشد )

علت سرطان کلیه

1. کشیدن سیگار
  2. بالا بودن وزن و چاقی
  3. فشار خون بالا
  4. دیالیز کردن در چندین سال عاملی برای ایجاد سرطان کلیه می باشد.
  5. افرادی که دارای شغلی که در معرض تماس با مواد شیمیایی خاصی قرار دارند مانند کارگرانی که در کوره زغال سنگ کار می کنند یا در معرض پنبه نسوز و کادمیوم قرار دارند.

درمان سرطان کلیه

پزشک متخصص با توجه به شدت بیماری ، سن و شرایط جسمی بیمار از روش های درمان سرطان کلیه استفاده می کند. شایع ترین روش های درمانی به شرح ذیل می باشد :

1. جراحی

شایع ترین روش درمان سرطان کلیه جراحی می باشد که از طریق برداشتن تمام یا بخشی از کلیه درمان می شود. فرد بعد از عمل دچار عوارضی مانند احساس ضعف و خستگی می کند که موقت بوده و بهبود می یابد .

1. آمبولیزه کردن شریان

در این روش برای کوچک کردن تومور سرطانی لوله ای باریک به نام کاتتر را از طریق پا وارد رگ خونی اصلی شریان کلیه کرده و موادی برای انسداد این رگ وارد خون می شود . از این طریق سوخت رسانی به تومور متوقف شده و مانع از رشد آن می شود.

هفده − 5 =