سرطان کبد

سرطان کبد نوعی بیماری است که وقتی سلول های طبیعی در کبد عملکرد غیر طبیعی دارند به وجود می آید. سپس سلول های سرطانی می توانند به بافت های مجاور حمله کرده  و مخرب شوند و می توانند هر دو به سایر نقاط کبد و اندام های خارج از کبد گسترش پیدا کنند. سلول های بدخیم یا سرطانی که در سلول های طبیعی کبد (هپاتوسیت ها) ایجاد می شوند، کارسینوم سلول های سرطانی نامیده می شوند. سرطان که در کانالهای کبد ظاهر می شود، کلانژیوکارسینوما نامیده می شود.اکثر افراد مبتلا به سرطان کبد (سرطان کبد) در معرض بیماری مزمن کبد قرار دارند.
به علت افزایش شیوع سیروز ناشی از هپاتیت C مزمن و بیماری کبد چرب ، میزان بروز سرطان سلولهای سرطانی رو به افزایش می باشد.

سرطان-کبد

نقش کبد

کبد بزرگترین ارگان درون بدن است ودر زیر دنده های راست و قسمت راست ریه واقع شده است. کبد چندین وظیفه  دارد از جمله :

1. کبد ماده ای ژل مانند را در روده برای جذب چربی ها، تجزیه و ذخیره مواد مغذی تولید می کند.
  2. عوامل تولید لخته شدن خون را برای متوقف کردن خونریزی تولید می کند
  3. عوامل سمی مانند الکل و مواد مخدر را تجزیه می کند. این عوامل سمی از طریق ادرار یا مدفوع از بدن خارج می شوند. یکی از دلایل سیروز، زخم کبد، الکل است. یک فرد نمی تواند بدون کبد زندگی کند، با انسداد یا نارسایی آن جان فرد تهدید می شود.

هپاتیت التهاب کبد است یکی از عواملی است که می تواند به زخم (فیبروز) یا سرطان کبد پیشرفت کند. هپاتیت می تواند ناشی از مواد سمی، عفونت و یا بیماری های خود ایمنی باشد. ویروس های رایج که باعث ایجاد هپاتیت می شوند به عنوان انواع A، B، C، D، و E اشاره می شود.

علائم سرطان کبد

تومورهای بدخیم کبد معمولا متاستاز سلول هایی هستند که در سایر مناطق بدن منتشر شده و پخش شده اند . این تومورها سرطان کبد واقعی نیستند؛ سرطان کبد واقعی، بدخیمی هایی است که در سلول های کبدی بوجود می آیند. علائم سرطان کبد اغلب در مراحل بعدی بیماری بوجود می آیند و شامل موارد زیر می شوند:

• از دست دادن اشتها
  • تورم شکم
  • تغییر رنگ پوست( زرد رنگ می شود)
  • بزرگ شدن کبد
  • نارنجی یا سفید شدن رنگ مدفوعاین علائم نسبتا غیر اختصاصی هستند و می توانند در سرطان های دیگر در سایر نقاط و نیز برخی بیماری های مزمن رخ دهند. در صورت مشاهده علائم این بیماری به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

سرطان کبد متاستاتیک

سرطان متاستاتیک سرطانی است که از کبد شروع شده و به محل دیگری در بدن گسترش می یابد. این سرطان از سایر اندامها از طریق جریان خون به کبد منتقل می شود.  شایع ترین سرطان هایی که به کبد نفوذ می کنند عبارتند از پستان، روده بزرگ، مثانه، کلیه، تخمدان، پانکراس، معده، رحم و ریه.

درمان سرطان کبد

جایگزین های درمانی بسیاری برای سرطان کبد وجود دارد. انتخاب روش های درمان بستگی به میزان گسترش سرطان و سلامت کلی کبد و شرایط جسمی بیمار دارد.

سایر خدمات دکتر رنجبری متخصص اورولوژی

drranjbari