سرطان پروستات

تهاب

سرطان پروستات

پروستات غده ای است که مایع منی در آن تولید می شود و نقش مهمی در کنترل ادرار در مردان دارد این غده در زیر مثانه و در قسمت راست روده قرار دارد. پروستات غده غدد درون ریز اندازه گندم است. این به این معنی است که مایعات و ترشحات آن برای استفاده در خارج از بدن در نظر گرفته شده است.پروتئین منتقل شده توسط پروستات، آنتی ژن خاص پروستات (PSA)، به اسپرم کمک می کند تا حالت مایع خود را حفظ کند. در صورتی که میزان این پروتئین در خون بیش از حد باشد یکی از اولین نشانه های سرطان پروستات است همچنین این غده مسئول کنترل ادرار است. این می تواند جریان ادرار را از طریق مجرای ادرار با استفاده از هزاران الیاف کوچک عضلانی محدود کند. سرطان پروستات بر غده پروستات تأثیر می گذارد،در ایالات متحده آمریکا ، شایعترین سرطان در مردان است، سرطان پروستات اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان است.آزمایش منظم بسیار مهم است زیرا سرطان باید پیش از متاستاز تشخیص داده شود.

سرطان-پروستات

علائم سرطان پروستات

معمولا این سرطان در سلول های غدد لنفاوی شروع می شود که به نام آدنوکارسینوما شناخته شده است. تغییرات کوچک در شکل و اندازه سلول های غده پروستات رخ می دهد که به آرامی اتفاق می افتد و علائم را تا زمان پیشرفت نشان نمی دهد.اگر قبل از متاستاز تشخیص داده شود، سرطان پروستات میتواند با موفقیت درمان شود، اما اگر آن را گسترش دهد، خطرناکتر است. این بیشتر به استخوانها گسترش می یابد.معمولا در مراحل اولیه سرطان پروستات علائم وجود ندارد.

سرطان پروستات در جوانان نیز مشاهده می شود به همین دلیل مردان جوان در صورت مشاهده علائم آن به پزشک مراجعه کنند. دکتر محمد رنجبری متخصص اورولوژی درمان های جدید و کم تهاجمی برای درمان سرطان پروستات دارد . برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 88268649 – 66922392 -09194828816تماس بگیرید .

اگر علائم ظاهر شوند، معمولا یک یا چند مورد زیر را شامل می شوند:

• تکرر ادرار مخصوصا در شب
  • عدم کنترل ادرار
  • مشاهده خون در ادرار
  • احساس درد در هنگام ادرار و انزال

سرطان پیشرفته پروستات می تواند علائمی از جمله درد استخوان، اغلب در ستون فقرات، استخوان ران، لگن یا دنده وجود دارد.اگر سرطان به ستون فقرات نفوذ کند طناب نخاعی را فشرده کرده و باعث ضعف پا ، بی اختیاری ادرار و مدفوع می شود.

علل سرطان پروستات

علت دقیق سرطان پروستات معلوم نیست، اما بسیاری از عوامل خطر احتمالی وجود دارد:
1. سن
سرطان پروستات در مردان بالای 45 سال نادر است، اما بعد از سن 50 سالگی بیشتر است.
2. جغرافیا
سرطان پروستات بیشتر در شمال امریکا، شمال غربی اروپا، در جزایر کارائیب و در استرالیا رخ می دهد. دلیلی که هنوز مشخص نیست.
3. عوامل ژنتیکی
در برخی از گروه های ژنتیکی و قومی خطر ابتلا به سرطان پروستات افزایش می یابد.
4. نژاد
سرطان پروستات در ایالات متحده حداقل 60 درصد شایعتر است و 2 تا 3 برابر مرگ و میر در میان مردان سیاه پوست نسبت به مردان غیر سفید پوستان سفید پوست است.
5. رژیم غذایی

مطالعات پیشنهاد کرده اند که  رژیم غذایی حاوی گوشت قرمز یا محصولات لبنی با چربی بالا احتمال شانس ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد، اما این دلیل هنوز تایید نشده است.
6. مصرف دارو

برخی تحقیقات پیشنهاد کرده اند که استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. سایر موارد استفاده از NSAID را با خطر بالاتری از مرگ ناشی از این بیماری مرتبط کرده اند. دلیل آن بحث انگیز است و نتایج هنوز تایید نشده است.همچنین برخی تحقیقات در مورد اینکه آیا استاتین ها ممکن است پیشرفت سرطان پروستات را کاهش دهند، وجود داشته است. یک مطالعه 2016 نتیجه گرفت که نتایج “ضعیف و ناسازگار است”.
7. چاقی

اغلب اعتقاد بر این است که چاقی با توسعه سرطان پروستات مرتبط است، اما انجمن سرطان آمریکا معتقد است که هیچ دلیل روشنی نیست.

برخی مطالعات نشان داده اند که چاقی خطر ابتلا به سرطان های پیشرفته را افزایش می دهد. مطالعات همچنین نتیجه گرفته اند که چاقی خطر ابتلا به سرطان را به میزان کم می دهد.

سرطان-پروستات

تشخیص سرطان پروستات

بهترین و قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات نمونه برداری از مقعد یا بیوپسی می باشد . در این روش در ابتدا با استفاده از سونوگرافی محل دقیق مشاهده شده سپس از طریق ابزاری سوزن مانند نمونه ای از بافت مقعد خارج شده و برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارسال می شود .

درمان سرطان پروستات

درمان این بیماری با توجه به شدت رشد سرطان انجام می شود . در صورتی که خوش خیم باشد قسمتی از غده پروستات که دارای سلول های سرطانی می باشد برداشته می شود در صورتی که بدخیم باشد و بیماری در مراحل ابتدائی باشد به طوری که همه غده پروستات را آلوده نکرده باشد با جراحی می توان نواحی سرطانی را از بدن خارج کرد . در این جراحی که فرد تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد برش کوچکی در زیر ناف زده می شود و غده پروستات به همراه کیسه و لوله منی خارج می شود . این کار از پیشروی سرطان به قسمتهای دیگر پیشگیری می کند . سپس گردن مثانه به مجرا پیوند زده می شود. این جراحی حدود 45 دقیقه تا 1.5 ساعت به طول می انجامد .بعد از  عمل سوندی برای تخلیه مثانه قرار داده می شود .

مراقبت های بعد از جراحی سرطان پروستات

• در مدت بستری در بیمارستان کمی راه بروید این کار از لخته شدن خون در بدن جلوگیری می کند.
  • یک هفته بعد از جراحی برای کشیدن بخیه به پزشک مراجعه کنید .
  • سه هفته بعد از عمل برای خارج کردن سوند مراجعه کنید .
  • یک هفته بعد از جراحی آزمایشی برای بررسی فرآیند درمان انجام می شود . اگر نشانه ای از سرطان در اطراف محل جراحی نبود نیاز به درمان دیگر نیست و با جراحی بهبودی صوت گرفته . در غیر اینصورت درمان اضافه ای انجام می شود. این درمان ها شامل داروهای ضد هورمونی تستوسترون می باشد که به صورت خوراکی و تزریقی می توان از آنها استفاده کرد.
  • بعد از خارج کردن سوند امکان خروج غیر طبیعی ادرار وجود دارد که به تدریج بهبود پیدا می کند برای کمک به این مسئله باید ورزشی برای تقویت مجرای ادرار انجام داد . در این ورزش عضلات باسن تقویت می شود . که به مرور باعث تقویت عملکرد مثانه می شود . توصیه می شود در طول روز این کار چند بار انجام شود .