سرطان بیضه

سرطان بیضه نوعی بیماری است که سلولهای بیضه در یک یا هر دو بیضه غیرطبیعی (بدخیم) می شوند. این شایعترین سرطان در مردان 20 تا 35 ساله است . بیضه ها 2 غده تخم مرغ شکل هستند که در داخل اسکروتوم قرار دارد (یک کیسه پوست شل که مستقيما در زیر آلت تناسلی قرار دارد. بیضه ها در داخل اسکروتوم توسط بند ناف اسپرماتی که حاوی واسپس و عروق و اعصاب بیضه ها هستند، نگهداری می شود.بیضه ها غدد جنسی مردانه هستند و تستوسترون و اسپرم تولید می کنند. سلول های بنیادی درون بیضه ها اسپرم نابالغ را تولید می کنند که از طریق یک شبکه لوله ها (لوله های کوچک) و لوله های بزرگتر به اپیدیدیم (یک لوله طولانی پیچ خورده در کنار بیضه ها) که در آن اسپرم بالغ و ذخیره می شود، گردش می کند.

سرطان-بیضه

تقریبا تمام سرطان های بیضه در سلول های بنیادی شروع می شوند. دو نوع اصلی از تومورهای سلول ژنتیکی بیضه عبارتند از سینوموس و نسیمینوما .این 2 نوع از لحاظ رشد و گسترش با یکدیگر متفاوت می باشند. نسیمینوما تمایل به رشد و گسترش سریع تر از سینوموس داشته و حساس به تابش هستند. تومور بیضه ای که حاوی هر دو سلول سینموما و سلول های نونسیمینوما است به عنوان یک نونسیمینوما شناخته شده که درمان می شود.

علل سرطان بیضه

علت دقیق سرطان بیضه شناخته شده نیست، اما عوامل خطر شامل بیضه های ناشناخته، ناهنجاری های مادرزادی (مثلا کلیه، اختلالات آلت تناسلی) و سابقه سرطان بیضه مانند ، سابقه بیماری خانوادگی یا داشتن سابقه قبلی این بیماری می باشد . سرطان بیضه اغلب توسط خود بیمار به صورت یک توده یا تورم در یک بیضه تشخیص داده می شود.

علائم سرطان بیضه

• احساس درد یا ناراحتی در بیضه
  • بزرگ شدن بیضه
  • درد در شکم ، پشت و یا کشاله ران

تشخیص سرطان بیضه

مرحله بندی این بیماری کمک میکند که پپزشک بداند سرطان تا کجا  گسترش دهداز طریق روش های CT، MRI، و PET اسکن، با محاسبه گره لنفاوی شکمی به تشخیص نشانه های سرطان بیضه ، به تعیین مرحله سرطان بیضه کمک می کند. همچنین سرطان بیضه از طریق بررسی سابقه بیمار و معاینه بالینی ، و در مراحل بعدی سونوگرافی و آزمایش خون تعیین کننده بیماری می باشد که نشانگرهای تومور بیضه است. بیوپسی بافت بیضه ( نمونه برداری )ممکن است در مرحله نهایی انجام شود.

درمان سرطان بیضه

سرطان بیضه می تواند توسط جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی با دوز بالا با پیوند سلول های بنیادی درمان می شود. عوارض جانبی ناشی از عدم درمان به موقع بر عملکرد جنسی تأثیر گذاشته و باعث ناباروری می شود.