دیستال حالب

حالب لوله ای باریک به قطر 25 سانتی متر می باشد که به عنوان کانال کلیه را به مثانه متصل می کند. از طریق این لوله مواد زائدی مانند ادرار ا از کلیه به مثانه وارد می شود. حالب مانند ریه به عنوان مجرای تنفسی کلیه عمل می کند. این لوله برای تخلیه مواد زائد از خود انقباضات منظمی دارد که از طریق اعصابی به نام سمپاتیک و پاراسمپاتیک تنظیم می شود. در صورتی که مانعی در مسیر حالب به وجود آید انسداد ایجاد شده و عمکرد کلیه دچار اختلال می شود . یکی از عوامل ایجاد انسداد این لوله سنگ حالب می باشد که به نام دیستال حالب شناخته شده است.

دیستال-حالب

دیستال حالب چیست ؟

در برخی موارد کلیه ای که دارای سنگ باشد از کلیه به سمت لوله حالب حرکت کرده و باعث انسداد مسیر این لوله می شود . این حرکت سنگ دردی فراوانی برای فرد ایجاد می کند که تحمل ناپذیر می باشد .

علائم دیستال حالب

ورود سنگ حالب در مسیر آن درد فراوانی برای فرد ایجاد می کند که همراه با علائم ذیل می باشد :

• حالت تهوع و استفراغ
  • مشاهده خون در ادرار
  • پریدن رنگ
  • تغییر رنگ ادرار
  • قطع ادرار در کسانی که دارای یک کلیه هستند .

در صورت مشاهده این علائم باید به طور اورژانسی به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کرد.

تشخیص دیستال حالب

برای تشخیص سنگ حالب از روش تصویربرداری سی تی اسکن استفاده می شود. با استفاده از سونوگرافی گشاد بودن کلیه قابل مشاهده است که نشانه ای از انسداد لوله حالب می باشد .

درمان دیستال حالب

درمان سنگ حالب به اندازه سنگ بستگی دارد :

1. در صورتی که کمتر از 4 میلی متر باشد از درمان دارویی استفاده می شود . پزشک همچنین توصیه می کند بیمار ورزش کرده و مایعات فراوانی بنوشد.
  2. در صورتی که اندازه سنک بین 4 الی 6 میلی متر باشد امکان دفع خود به خود آن وجود دارد به شرطی که که فرد دارای شرایطی به شرح ذیل نباشد :
  • فرد دارای یک کلیه باشد .
  • تب داشته باشد .
  • باردار باشد.

پزشک توصیه می کند تا فرد ورزش کرده و مایعات زیاد بنوشد و خود در این مدت بررسی کند این فرآیند را تا 2 هفته ادامه دهد تا سنگ دفع شود.

1. در صورتی که اندازه سنگ حالب بیشتر از 6 میلی متر باشد از روش های درمانی به شرح ذیل استفاده می شود:
  • سنگ شکنی برون اندامی

در این روش با استفاده از دستگاه سنگ های حالب به وسیله امواج خرد می شوند . در این روش نیازی به بیهوشی فرد نیست و به صورت سرپایی انجام می شود.

• سنگ شکنی درون اندامی

در این روش از طریق ابزار آندوسکوپی که مجهز به دوربین بوده با گذشتن از مجرای ادراری به حالب رسیده و با تاباندن امواجی سنگ در مانیتور قابل مشاهده می باشد و خرد می شود . از طریق پنس از حالب خارج می شود .

سایر خدمات دکتر رنجبری متخصص اورولوژی

1 × پنج =