سنگ کلیه

حدود یک درصد از مردم جهان درگیر بیماری سنگ کلیه شده اند . این مشکل در 50 درصد از بیماران عود می کند .بنابراین درمان سنگ کلیه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد .

سنگ کلیه

حدود 75 رصد از سنگ کلیه حاوی کلسیم ( اکثریت با اگزالات کلسیم ) ، 15 درصد استرویت ( فسفات منیزیم آمونیوم ) ، 5 درصد حاوی اسید اوریک و یک درصد حاوی سیستین هستند .

سنگ موجود در لگنچه کلیه ممکن است بدون علامت باشد یا تنها باعث هماچوری گردد . انسداد به علت حرکت سنگ می تواند باعث درد شدید  ( غالبا تیر کشنده به کشاله ی ران ) و علایم ویسرال شدید ( تهوع و استفراغ ، تعریق زیاد و احساس سبکی در سر ) هماچوری ، پیوری ، UTI مکرر با ارگانیسم های شکننده اوره ( پروتئوس ، کلبسیلا و دیگران ) همراه است .

طول هر حالب 25 سانتی متر است و همانند مردی که طول آن نیز 25 سانتی متر است ، تنگی هایی در سه جای آن وجود دارند که سنگ های کلیه در صورت عبور در این نقاط ممکن است گیر کنند :

محل اتصال حالب به لگنچه ( UPJ )

محل عبوراز دهانه لگن

محل اتصال حالب به مثانه ( UVJ )

علایم و نشانه های بالینی ، تشخیص را مطرح می کنند . چنین علائمی می توانند در اثر آپاندیسیت ، کوله سیستیت ، زخم پیتیک ، پانکراتیت ، حاملگی نابجا (  EP )   و دیسکسیون آنوریسم آئورت بروز کنند .

تشخیص با آنالیز ادرار (  U / A ) ، تصویر برداری ) CT برای تعیین محل سنگ و درجه انسداد ) و کریستالوگرافی سنگ داده می شود .

WORK UP سرپایی سنگ کلیه

شرح حال از رژیم غذایی و دریافت مایعات

شرح حال دقیق طبی و معاینه فیزیکی با تمرکز بر بیماری های سیستمیک

KUB

BUN ،  Cr ، اسید اوریک ، کلسیم ، فسفات ، کلراید و بیکربنات

جمع آوری ادرار ( حداقل یک روز در طی هفته ، یک روز آخر هفته ) و اندازه گیری BUN , k , Na , Cr . اسید اوریک ، کلسیم ، فسفات ، اگزالات ،  سیترات و منیزیم در آن .

سنگ کلیه چه زمانی تشکیل می شود ؟

در واقع می توان گفت سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که ادرار با ترکیبات نامحلول به علل ذیل فوق اشباع می گردد :

حجم کم

دفع بیش از حد ترکیبات انتخابی

دلایلی مانند PH ادرار

درمان سنگ کلیه

کولیک کلیوی را می توان اوپیوئید مثل پتیدین ، مورفین برطرف نمود .

افزایش دریافت مایعات وریدی یا خوراکی توصیه می شود .

سنگ عفونی باید خارج شود و پزشک این کار را هر چه سریعتر انجام می دهد .

سنگ های کوچک تر از 5 میلی متر و یا سنگ های بزرگی که بدون هیدرونفرز با دارو می توان دردمان نمود .

اگر سنگ با قطر بیش از 5 میلی متر باشد و طی 6 هفته نیافتد ، به طور تیپیک نیازمند بیرون آوردن است .

جهت دریافت مشاوره  از دکتر رنجبری با شماره 66922392 تماس حاصل نمایید .

سه × 1 =