کجی یا انحراف آلت تناسلی یک بیماری نسبتا شایع در میان آقایان می باشد که حدودا 10 درصد افراد به آن دچار هستند. انحراف یا کجی آلت به حالتی اطلاق می شود که آلت فرد در حالت نعوظ به حالت صاف نبوده و به یک سمت، کج می باشد. این انحراف می تواند به سمت بالا یا پایین و به هر دو طرف یا به صورت چرخشی دیده می شود. در این حالت هنگام نعوظ آلت فرد به حالت پیچ خورده قرار می گیرد. متاسفانه به دلایل مختلفی مانند خجالت، افراد از مراجعه به پزشک اجتناب می کنند و یک عمر خود را با استرس، اضطراب و مشکلات روحی می گذرانند و حتی گاهی اوقات ممکن است از ازدواج امتناع کنند. یکی از روش های درمان انحنای آلت تناسلی، عمل جراحی می باشد.

انحراف یا کجی آلت به حالتی اطلاق می شود که آلت فرد در حالت نعوظ به حالت صاف نبوده و به یک سمت، کج می باشد. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر محمد رنجبری ، متخصص اورولوژی، با شماره های 02188268649 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

علت انحنای آلت تناسلی

انحنای آلت تناسلی مردان دو علت عمده دارد:

• مادرزادی : به صورت مادرزادی در آلت تناسلی آقایان، عروق شریان و ورید و 2 جسم غاری و یک جسم اسفنجی که در قسمت پایین و بین دو جسم غاری قرار گرفته است که مجاری ادراری از میان آنها عبور کرده است. آلت سالم به هنگام نعوظ به حالت صاف قرار می گیرد اما اگر مشکل انحراف در آلت وجود داشته باشد به هنگام نعوظ، آلت ممکن است به جهت های مختلف متمایل شود. این کجی ممکن است رو به پایین یا بالا یا به سمت راست یا چپ باشد.
  • اکتسابی : در نوع اکتسابی اغلب در مردان پا به سن گذاشته و بالای 40 سالگی اتفاق می افتد. این افراد کسانی هستند که سابقه دیابت و فشار خون دارند و در بسیاری از مواقع هم هیچ علت خاصی برای این اتفاق وجود ندارد. این افراد احساس می کنند که به هنگام نعوظ و مقاربت آلت آنها دردناک می شود و به هنگام لمس آلت، یک سفتی در آن احساس می کنند که به آن بیماری پیرونی اطلاق می شود. علت این بیماری نامشخص است و معمولا در بیمارانی که به دیابت کنترل مبتلا هستند بیشتر دیده می شود. تشخیص این بیماری با معاینه و سونوگرافی صورت می گیرد که پس از معاینه یک پلاک سفت یا حالت سفتی مانند سنگ درآلت احساس می شود . این مسله باعث می شود آلت را به هنگام نعوظ دردناک کند و باعث پیچش یا انحنای آلت رو به بالا ، رو به پایین یا انحنا به طرفین شود.

درمان انحراف آلت تناسلی مردان

روش درمان انحراف آلت تناسلی اولیه (مادرزادی) و انحراف ثانویه (اکتسابی) با یکدیگر متفاوت می باشد :

• در درمان اولیه یا مادرزادی : هیچ درمان دارویی وجود ندارد. اگر انحنای آلت در حالت نعوظ به هر جهت کمتر از 30 درجه باشد معمولا مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند اما اگر زاویه این انحنا بیشتر باشد تنها راه درمان عمل جراحی می باشد و بهتر است طی این جراحی از روش های خیلی پیچیده استفاده نشود. متخصص اورولوژی در این جراحی از بخیه های نگه دارنده در آلت استفاده می کند تا آلت به حالت صاف بایستد و مشکل بیمار حل شود.
  • در روش ثانویه یا اکتسابی: اگر انحنای آلت تناسلی کمتر از 30 درجه باشد بیمار باید تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرد و اگر آلت عملکرد خوبی داشته باشد و به هنگام مقاربت درد کمتری وجود داشته باشد بیمار فقط تحت نظر پزشک می ماند. در صورت شدیدتر شدن علائمی مانند درد، اشکال در نعوظ، کوتاه شدن آلت تناسلی و پیچ در آلت پزشک متخصص درمان دارویی را آغاز می کند. زمانی که بدشکلی در آلت شدیدتر شود و یا مانع برقراری رابطه جنسی شود پزشک اورولوژی، درمان با استفاده از روش جراحی را توصیه می کند.

نتیجه گیری

امروزه شاهد تبلیغات وسیعی از انواع دستگاه های کشنده، وکیوم و مصرف انواع داروهای مختلفی جهت درمان بیماری می باشیم اما در واقع هیچ یک از این روش ها موثر نمی باشد و لذا اگر فردی مبتلا به انحراف آلت تناسلی باشد برای تصمیم گیری صحیح حتما باید به یک متخصص اورولوژی مراجعه کند و از هرگونه جراحی های زیبایی اجتناب کند.