درد کلیه

هر انسان به طور طبیعی دارای دو کلیه به شکل لوبیا به رنگ قرمز مایل به قهوه ای دارد . که این عضو به اندازه مشت بسته هر فرد می باشد . کلیه ها در دو طرفین ستون مهره ها و زیر دندانه های تحتانی واقع شده اند و اغلب اعضای بدن برای عملکرد مطلوب به کلیه ها وابسته اند . هر کلیه اگرچه در مشت انسان جای می گیرد و نسبتا کوچک است اما گاهی تصفیه کننده در خودش دارد که قادر است روزانه 1700 لیتر مایع را تصفیه کند و بیش از 50 ماده شیمیایی را استخراج کند .

درصورتی که درد کلیه به صورت مداوم و طولانی داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا این درد ممکن است عملکرد کلیه را دچار اختلال کند.دکتر محمد رنجبری ، متخصص اورولوژی از روش های سریعی برای تشخیص این بیماری استفاده می کند .برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02188268649 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

علت درد کلیه

درد کلیه در اثر عفونت یا آسیب رسیدن به آن ایجاد می شود . اگر پشت یا پهلو در اثر برخورد ضربه آسیب ببیند ممکن است تصور کنید درد کلیه به سراغ شما آمده است اما در واقع اینطور نیست و کلیه ها مشکلی ندارد . در صورتی که درد کلیه ناگهانی باشد نگران کننده است و باید درمان شود .

درد ناگهانی کلیه

در بین مراجعانی آقایی با سن 25 سال مراجعه کرده بود در حالی که دچار درد ناگهانی کلیه شده بود . این بیمار دچار حالت تهوع ، استفراغ ، خون در ادرار شده بود . این علائم نشانه حرکت سنگ در لوله حالب می باشد که به سرعت درمان شود . بهترین روش برای درمان این مشکل آندوسکوپی می باشد . در صورتی که این سنگ خارج نشود یا از بین نرود باعث از کار افتادن کلیه ها می شود . بنابراین درد ناگهانی کلیه را جدی بگیرید و برای تشخیص سریع تر به پزشک مراجعه کنید .

درد-کلیه

تشخیص درد کلیه

در صورتی که درد ناگهانی کلیه باشد، باید سونوگرافی انجام شود . البته سونوگرافی ورم کلیه را نشان می دهد ولی سنگ حالب را نشان نمی دهد . برای تشخیص دقیق تر سی تی اسکن به وسیله تزریق گرفته می شود . این روش بلافاصله محل دقیق سنگ را مشخص می کند . این موارد با روش آندوسکوپی TUH سنگ شکنی می شود .

توصیه هایی برای پیشگیری از درد کلیه

• فشار خون را بطور منظم اندازه گیری کنید و در محدوده طبیعی متناسب با سنتان نگه دارید .
  • در صورتی که دیابت دارید حتما باید تحت نظر پزشک باشید و بیماری تان را کنترل کنید.
  • حتما رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و روزی 5 واحد از سبزی ها و میوه های تازه استفاده کنید .
  • مراقب کلسترول خونتان باشید .
  • سیگار نکشید .
  • در صورت مشاهده علائمی مانند سوزش ادرار و قرمز شدن رنگ ادرار ، تب و لرز شدید ، کمر درد یا درد در ناحیه تحتانی دنده ها حتما به پزشک مراجعه کنید .
  • هر روز زمانی را به ورزش اختصاص دهید .
  • اگر سنتان بالاست حتما سالی یکبار برای معاینه نزد پزشک متخصص اورولوژی بروید .
  • همه آزمایش های ضروری که پزشکتان تجویز می کند انجام دهید .

درمان درد کلیه

طبق گزارشات به دست آمده کمتر از 10 درصد بیماران درد کلیه جدی می باشد و نیاز به درمان دارد. مواردی در این بیماران به شرح ذیل وجود دارد :

• در صورتی که درد کلیه ناشی از سنگ حالب باشد و اندازه این سنگ کمتر از 4 تا 5 میلیمتر باشد خود به خود دفع می شود .
  • اگر پزشک با معاینه و بررسی های دقیق متوجه شد که بیمار انسداد شدید و اختلال عملکردی کلیه ندارد با دارودرمانی و تحت نظر پزشک درمان می شوند .
  • در صورتی که درد به صورت مزمن باشد و با داروی خوراکی درمان نشود از داروهای تزریقی استفاده می شود . در این موارد داروهای غیر استروئیدی تجویز می شود .