تنگی مجاری ادراری در کودکان

تنگی مجاری ادراری یا ماتوس ادراری ( مئاتوتومی ) اختلالی است که در نوزادان ختنه شده اتفاق می افتد که موضوع مهمی است که در این مبحث به آن می پردازیم .

علائم تنگی مجاری ادراری در کودکان

• نوزاد در این موارد ،هنگام ادرار کردن دست به آلت تناسلی خود می زند یا ادرار به صورت سوزنی و بسیار باریک می باشد .
  • هنگام ادرار کردن کودک احساس درد می کند و آن را بیان می کند .
  • مادر مشکوک شده که نوزاد دارای عفونت ادراری است و به پزشک مراجعه می کند .
تنگی-مجرای-ادراری-در-کودکان

علت تنگی مجاری ادراری در کودکان

ختنه زودرس : ختنه آلت توسط پوست خود آلت پوشیده شده ، ختنه زود رس سرآلت را در تماس پوشک و ادرار قرار می دهد و واکنشی به پوشک التهابی را در سر آلت ایجاد می کند که بهبود این التهاب باعث التهاب مجرای ادراری می شود .

تشخیص تنگی مجاری ادراری در کودکان

در معاینه اولیه دهانه مجرای ادراری در حالت طبیعی باید به صورت دهان ماهی باز می شود . یعنی مجرای ادراری باید به صورت شکافی باشد که هنگامی که از دو طرف باز می شود و سپس رها می شود مانند دهان ماهی بسته شود . اما در صورتی که تنگی مجاری ادراری در کودک وجود داشته باشد ، دهانه سوراخ بسیار ریزی است که به سختی باز می شود و وقتی هم باز می شود کشیده می شود . تشخیص این اختلال به راحتی می باشد و نیازی به آزمایش و سونوگرافی خاصی نیست .

روشی که برای درمان این اختلال می باشد باز کردن دهانه مجاری ادراری به وسیله برش کوچک می باشد . این روش بدون بیهوشی است و به صورت سرپایی انجام می شود و هزینه زیادی هم ندارد.دکتر محمد رنجبری ، متخصص اورولوژی از روش های بدون عوارضی برای این بیماری استفاده می کند .برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02188268649 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

درمان تنگی مجاری ادراری در کودکان

روشی که برای درمان این اختلال می باشد باز کردن دهانه مجاری ادراری به وسیله برش کوچک می باشد . این روش بدون بیهوشی است و به صورت سرپایی انجام می شود و هزینه زیادی هم ندارد . در ابتدای کار با سوزن انسولین بی حسی به کودک تزریق می شود . مجرا با برش کوچکی باز می شود . این روش طی 2 الی 3 دقیقه انجام می شود .

مراقبت های بعد از درمان تنگی مجاری ادراری در کودکان

مادر باید بعد از جراحی دهانه مجاری ادراری را باز کرده و پماد خاصی به محل برش بمالد که دوباره دهانه بسته نشود .

زمان مراجعه به پزشک

در واقع تعداد مراجعه به پزشک دو مرتبه می باشد یک بار برای درمان و یک بار بررسی مجدد بعد از درمان که حدود 10 روز بعد از عمل می باشد .

موفقیت درمان تنگی مجاری ادراری در کودکان

طی 20 سالی که در ایران از این روش استفاده می شود از عود مجدد کودک گزارشی مشاهده نشده است و درمان موفقیت آمیز بوده است .

تفاوت روش های درمانی تنگی مجاری ادراری در کودکان

روشی دیگر برای درمان این اختلال وجود دارد که در بیمارستان تحت بیهوشی انجام می شود که تفاوت هایی با روشی که قبلا ذکر شد دارد :

1. در بیمارستان از سوزن های آنژیوکت برای بیهوش کردن کودک استفاده می شود این در حالی است که سوزنی که برای بی حسی در روش سرپایی استفاده می شود یک دهم سوزن بیهوشی می باشد.
  2. هزینه روش درمان سرپایی در مطب بسیار کمتر از هزینه جراحی در بیمارستان می باشد .
  3. مدت زمان این جراحی به صورت سرپایی از مدت زمان جراحی در بیمارستان کمتر است .