تشخیص سرطان مثانه

علائم رایج سرطان مثانه عبارتند از :

1. وجود خون در ادرار ( که باعث می شود رنگ ادرار کمی تیره و یا در مواقعی قرمز پررنگ شود).
  2. درد در حین ادرار کردن
  3. تکرر ادرار یا احساس نیاز بی مورد به ادرار
تشخیص-سرطان-مثانه

وجود این علائم ، صد در صد به معنای وجود سرطان مثانه نیست . عفونت ها، تومورهای خوش خیم، سنگ های مثانه یا دیگر مشکلات نیز می توانند موجب بروز این علائم شوند. کسانی که ان علائم را دارند باید به پزشک مراجعه کنند تا وی بتواند مشکل را هر چه سریع تر تشخیص داده و درمان کند. افرادی که علائم بالا را دارند می توانند به پزشک خانوادگی خود یا یک اورولوژیست ( متخصص مجار ادرار ) مراجعه کنند .

تشخیص سرطان مثانه

در صورتی که بیمار علائمی دال بر وجود سرطان مثانه بروز دهد، ممکن است برای بیمار یک یا چند فرآیند زیر تجویز می شود

معاینه فیزیکی

پزشک شکم و لگن را به منظور بررسی وجود تومور مورد معاینه قرار می دهد. این معاینه ممکن است شامل بررسی مقعدی یا واژنی نیز شود.

آزمایش ادرار

نمونه ادرار به منظور بررسی وجود خون ، سلول های سرطانی و دیگر نشانه های سرطان مورد آزمایش قرار می گیرد.

عکس برداری از کلیه ها و مثانه با ماده حاجب درون وریدی

رادیولوژیست یک ماده رنگی درون رگ تزریق می کند. ماده رنگی در ادرار جمع شده و باعث وضوح بیش تر مثانه در عکس برداری با اشعه ایکس مشخص می شود.

سیستوسکوی

پزشک از لوله ای باریک و نورانی ( سیستوسکوپ ) به منظور معاینه مستقیم درون مثانه استفاده می کند و جهت معاینه غشاء مثانه ، سیستوسکوپ را از درون مجرای پیشابراه وارد مثانه می کند. ممکن است بیمار برای انجام این آزمایش نیاز به بیهوشی داشته باشد .

پزشک می تواند به وسیله سیستوسکوپ از بافت ها نمونه برداری کند. سپس آسیب شناس آن نمونه را زیر میکروسکوپ معاینه می کند. برداشتن بافت ، به منظور معاینه برای بررسی وجود سلول های سرطانی نمونه برداری نام دارد. در بسیاری از موارد نمونه برداری تنها راه مطمئن برای مشخص کردن وجود سرطان است. در مورد تعداد اندکی از بیماران پزشک طی فرآیند نمونه برداری تمام ناحیه سرطانی را برمی دارد . در مورد این بیماران تشخیص و درمان سرطان مثانه در یک فرآیند صورت می گیرد.

سایر خدمات دکتر رنجبری متخصص اورولوژی

هجده − هفده =