تشخیص سرطان بیضه

از هر 100 هزار آقا یک نفر به توده بیضه مبتلا می شود. سن شیوع توده های بیضه بیشتر در سنین پایین تر می باشد. در سنین 35 تا 40 احتمال بروز تومور بیضه بیشتر است ولی در سنین بین 15 تا 19 سالگی شایع ترین سرطان، سرطان بیضه می باشد. برخلاف سایر توده ها که جمعیت مسن را درگیر می کند این توده جمیعیت جوانتر را در گیر می کند و به همین دلیل آقایان جوان باید بیشتر مراقب باشند.

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر محمد رنجبری ، متخصص اورولوژی، با شماره های 02188268649 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

عوامل ایجاد سرطان بیضه

• سابقه خانوادگی یا شخصی
  • وجود بیضه نزول نکرده در زمان تولد جنین و هر تکامل غیرطبیعی بیضه، اگر بیضه ها تا سن یک سالگی نزول نکرد بیضه باید جراحی شود با این روش می توان ریسک سرطان بیضه را در آینده کاهش داد اما این احتمال صفر نمی شود.
  • ویروس HIV
  • سندروم کروموزوم بیشتر
  • آگاهی در مورد هر تغییرات غیرطبیعی
  • درد مبهم در پایین شکم پشت یا کشاله ران
  • جمع شدن مایع در بیضه
  • سنگینی و تورم در بیضه
  • تغییر ناگهانی در بیضه یا کیسه بیضه
  • درد یا ناراحتی در بیضه ها

تشخیص سرطان بیضه

شایع ترین علامت سرطان بیضه، بزرگ شدن بیضه، بدون درد می باشد. در این شرایط بیمار ممکن است به دلیل نداشتن درد دیرتر به پزشک مراجعه کند. بیمار باید یاد بگیرد که نسبت به هرگونه تغییر در دستگاه تناسلی خود حساس باشد و به صورت مداوم بیضه های خود را معاینه کند. گاهی اوقات مردان با یک معاینه متوجه وجود توده و برآمدگی در بیضه های خود می شوند که باید هرچه زودتر برای معاینه دقیق از طریق سونوگرافی و آزمایش خون به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه نمایند.

پیشگیری از سرطان بیضه

• جراحی بیضه نزول نیافته در کودکان
  • بررسی بیضه ها حین بررسی منظم بالینی توسط پزشک
  • انجام خود آزمایی بیضه، بهترین زمان معاینه هر یک از بیضه ها در حمام و زیر دوش آب گرم انجام می شود. در صورت مشاهده هر گونه زائده یا سفتی غیرطبیعی یا مشاهده تغییر در قوام بیضه و توده ای در بیضه باید سریعا به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه شود.

درمان سرطان بیضه

درمان اصلی سرطان بیضه، جراحی می باشد. در صورت لزوم شیمی درمانی و رادیوتراپی نیز صورت می گیرد. اگر فردی طی سرطان بیضه یکی از بیضه های خود را از دست بدهد معمولا دچار اختلال در باروری و اختلال در هورمون نمی شود زیرا بیضه دیگر این عملکرد را جبران می کند. اگر قرار باشد شخصی به علت سرطان بیضه بعد از جراحی شیمی درمانی یا رادیوتراپی انجام دهد این شخص باید اسپرم های خود را از قبل فریز کند گرچه در غالب موارد بعد از گذشت مدتی فرد می تواند اسپرم های خود را استفاده کند.