بی اختیاری ادرار در کودکان

یکی از شایع ترین بیماری که از تنش و هیجان در کودکان  به وجود می آید، بی اختیاری ادرار است. ادرار کردن کودکان، چنانچه 2 بار در هفته برای پسر بچه ها تا سن 6 سالگی و برای دختران تا سن 5 سالگی، بی اختیاری ادرار محسوب می شود. اگر در شب و موقع خواب باشد، به آن بی اختیاری ادرار شبانه و چنانچه در روز باشد، بی اختیاری روزانه و اگر ترکیبی از این دو باشد، به آن بی اختیاری مختلط گفته می شود.

بی-اختیاری-ادرار-در-کودکان

انواع بی اختیاری ادرار در کودکان

بی اختیاری ادرار در کودکان به دو صورت ایجاد می شود.

• بی اختیاری از بدو تولد: یعنی این که کودک از بدو تولد تا بزرگی توانایی کنترل کردن ادرار خود را نداشته باشد. که از شایع ترین بی اختیاری ها به حساب می آید، که هنوز پزشکان علت اصلی این عارضه را پیدا نکرده اند.
  • بی اختیاری ادرار ثانویه: فرد بی اختیاری ادرار را به مدت یک سال نداشته باشد ، اما با گذشت یک سال عود کند، درصد شیوع به این بی اختیاری بسیار کم است.

علل بی اختیاری ادرار در کودکان

• تاخیر در بلوغ فیزیولوژیکی سیستم عصبی، که در کودکان تا سن 5 و 6 سالگی همچنان باقی بماند.
  • اختلالات خواب
  • علل فیزیکی و بدنی، التهاب در مجاری ادراری، التهاب مثانه، تحریک مثانه، یبوست مزمن و دیابت و… که باید زود درمان شود.
  • اختلالات روانی، اعم از درد و رنج، ترس ،اضطراب و یا دلایل خانوادگی
  • عوامل ژنتیکی یا وراثتی

درمان بی اختیاری ادرار در کودکان

به منظور درمان بی اختیاری ادرار در کودکان روش های زیادی است که والدین باید مناسب ترین آن را با مشورت پزشک انتخاب نمایند.

• رفتار درمانی: برقراری ارتباط خوب با کودک و عدم ضرب و شتم او در مقابل دیگران در صورت ادرار کردن در خود، مهیا کردن اتاقی آرام برای او و یا عدم ترساندن
  • روان درمانی: تا اعتمادبه نفس کودک بیشتر شود.
  • انجام جراحی از مناسب ترین روش ها برای رفع بی اختیاری ادرار در کودکان است . چنانچه روان شناختی مثمرثمر نباشد، متخصص، جراحی را پیشنهاد می کند. زیرا در صورت عدم درمان، سرطان خوش خیم پروستات را به وجود می آورد.

منبع: https://www.enabbaladi.net/archives/16424

سایر خدمات دکتر محمد رنجبری متخصص اورولوژی