بیماری های پروستات

پروستات یکی از اندام های مهم در تولید مثل مردان می باشد . در این عضو اسپرم تولید و رشد می کند و در نهایت باعث باروری می شود. در صورتی که این عضو دچار آسیب شود، عملکرد بدن را دچار اختلال کرده و ممکن است فرد را دچار ناباروری کند . بیماری های پروستات به دونوع خوش خیم و بدخیم تقسیم می شوند . بیماری های خوش خیم نگران کننده نبوده و در صورت مراقبت بهبود می یابد . بیماری های پروستات بدخیم در صورتی که درمان نشود امکان ابتلا به سرطان در آینده وجود دارد.

بیماری-های-پروستات

انواع بیماری های پروستات

بزرگی پروستات

علائم بزرگ شدن پروستات

بزرگ شدن پروستات از سن 50 سالگی شروع شده و تا 70 سالگی مشاهده می شود. این اختلال باعث به وجود آمدن علائمی به شرح ذیل می باشد :

• مشاهده خون در ادرار
  • عفونت در ادرار
  • عدم تخلیه ادرار به طور کامل
  • کاهش اندازه و فشار ادرار
  • خروج ادرار به صورت قطره ای

بزرگ شدن پروستات در جوانان

در صورتی که بزرگ شدن پروستات در جوانان بین سنین 20-40 سالگی دیده می شود باید حتما بررسی و درمان شود . این اختلال می تواند در این افراد باعث بروز مشکلاتی نظیر عفونت مثانه ، عفونت مجاری ادراری و مشکلات کلیه شود .

علت بزرگ شدن پروستاتدر جوانان

طبق بررسی های انجام شده هنوز دلیل مسلم وقطعی نمی توان برای این اختلال مشخص کرد. اما طبق مطالعاتی که بر روی این بیماری انجام شده تغییرات غیر طبیعی هورمون های مردانه  باعث بزرگ شدن پروستات می باشد . همچنین هرگونه ناهنجاری بیضه به صورت مادرزادی نیز یکی از علل به وجود آمدن بزرگ شدن پروستات می باشد .

درمان بزرگ شدن پروستات

1. دارو درمانی

یکی از روش های درمان بزرگی پروستات مصرف دارو می باشد که بیشتر برای تسکین درد و ناراحتی ناشی از این اختلال می باشد . اثر این داروها نتا زمانی است که فرد آن را مصرف می کند و با قطع آن فرد مجدد دچار ناراحتی می شود. برخی داروها نیز دارای اثرات طولانی مدت هستند ( 1 سال) که علاوه بر کاهش علائم باعث کوچک کردن اندازه غده پروستات ( 20-30 درصد ) می شود. این داروها نیز پس از گذشت مدتی از متوقف کردن مصرف آنها پروستات به اندازه قبلی خود بازمی گردد.

1. جراحی

دارو درمانی همانطور که اشاره کردیم به درمان قطعی بزرگی پروستات منجر نمی شود. تنها از طریق جراحی درمان صورت می گیرد . البته در همه موارد نمی توان جراحی انجام داد و پزشک متخصص ارولوژی با توجه به شرایط جسمی بیمار ، شدت بیماری و شرایط کلی بیمار از روش های درمانی استفاده می کند.

اندازه بزرگی پروستات

در حالت طبیعی پروستات در یک مرد جوان حدود 20 گرم و در مرد مسن ( 60 سالگی ) حدود 40 گرم می باشد . اگر پروستات از این اندازه بیشتر شود ولی فرد علائمی مشاهده نکند باید به پزشک مراجعه کرده تا جراحی انجام دهد در غیر اینصورت باعث ایجاد مشکلات و عوارض می شود.

التهاب پروستات

در صورتی که این غده دچار تورم شود به آن التهاب غده پروستات می گویند . این بیماری بیشتر در مردان کمتر از 50 سالگی شایع می باشد . علائم التهاب پروستات

علائم التهاب پروستات با توجه به علل ایجاد آن می باشد . در مواردی علائم ناپدید شده و مجدد عود می کند و تا طولانی مدت مشاهده می شود که به آن پروستات مزمن می گویند . شایع ترین این علائم شامل:

• ادرار کردن به همراه درد و سوزش
  • عدم تخلیه کامل ادرار ( قطره قطره آمدن ادرار)
  • بی اختیاری ادرار
  • احساس درد در قسمت بین کیسه بیضه و مقعد
  • احساس درد در کشاله ران ، لگن ، دستگاه تناسلی
  • علائم مشابه انفولانزا ( در برخی موارد )
  • ارگاسم و انزال به همراه درد

آیا التهاب پروستات خطرناک است؟

در صورت مشاهده علائم مذکور به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید . عدم درمان این بیماری منجر به عفونت جدی در دستگاه تناسلی می شود که در صورت مزمن بودن باعث ناباروری می شود. التهاب پروستات را نباید با بزرگی پروستات اشتباه گرفت .

علل التهاب پروستات

شایع ترین علت ایجاد التهاب پروستات نوعی باکتری می باشد که در روده معمولا زندگی می کند. این باکتری در صورتی که از ادرار به پروستات نشت کند باعث این بیماری می شود که با مصرف داروهای آنتی بیوتیک درمان می شود در برخی موارد با دارو باکتری از بین نمی رود و بیماری حاد می شود که در این صورت از روش های درمانی دیگری استفاده می شود . از دیگر علتهای این بیماری ضعف سیستم ایمنی بدن و اختلال در سیستم عصبی بدن می باشد . در مواردی نیز علت دقیق این بیماری مشخص نمی باشد .

عوارض التهاب پروستات

• آلوده شدن خون با ورود باکتری
  • عفونی شدن اپیدیدیم ( لوله ای مارپیچ که به ناحیه پشت بیضه متصل می باشد )
  • ایجاد آبسه در پروستات ( حفره ای حاوی چرک )
  • ناباروری ( به دلیل اختلال در تولید اسپرم و مایع منی )
  • افزایش میزان آنتی ژن PSA پروستات ( نوعی پروتئین می باشد که توسط پروستات تولید می شود در صورت بالارفتن میزان این ماده احتمال ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد )
بیماری-های-پروستات

سرطان پروستات

پروتئینی در پروستات به نام psa وجود دارد که توسطه این غده تولید می شود که به اسپرم کمک می کند تا حالت مایع خود را حفظ کند. در صورتی که میزان این پروتئین در خون بیش از حد باشد یکی از اولین نشانه های سرطان پروستات است همچنین این غده مسئول کنترل ادرار است. این می تواند جریان ادرار را از طریق مجرای ادرار با استفاده از هزاران الیاف کوچک عضلانی محدود کند. سرطان پروستات بر غده پروستات تأثیر می گذارد،در ایالات متحده آمریکا ، شایعترین سرطان در مردان است، سرطان پروستات اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان است.آزمایش منظم بسیار مهم است زیرا سرطان باید پیش از متاستاز تشخیص داده شود.

علائم سرطان پروستات

معمولا این سرطان در سلول های غدد لنفاوی شروع می شود که به نام آدنوکارسینوما شناخته شده است. تغییرات کوچک در شکل و اندازه سلول های غده پروستات رخ می دهد که به آرامی اتفاق می افتد و علائم را تا زمان پیشرفت نشان نمی دهد.اگر قبل از متاستاز تشخیص داده شود، سرطان پروستات میتواند با موفقیت درمان شود، اما اگر آن را گسترش دهد، خطرناکتر است. این بیشتر به استخوانها گسترش می یابد.معمولا در مراحل اولیه سرطان پروستات علائم وجود ندارد.

اگر علائم ظاهر شوند، معمولا یک یا چند مورد زیر را شامل می شوند:

• تکرر ادرار مخصوصا در شب
  • عدم کنترل ادرار
  • مشاهده خون در ادرار
  • احساس درد در هنگام ادرار و انزال

سرطان پیشرفته پروستات می تواند علائمی از جمله درد استخوان، اغلب در ستون فقرات، استخوان ران، لگن یا دنده وجود دارد.اگر سرطان به ستون فقرات نفوذ کند طناب نخاعی را فشرده کرده و باعث ضعف پا ، بی اختیاری ادرار و مدفوع می شود.

علل سرطان پروستات

علت دقیق سرطان پروستات معلوم نیست، اما بسیاری از عوامل خطر احتمالی وجود دارد:
1. سن
سرطان پروستات در مردان بالای 45 سال نادر است، اما بعد از سن 50 سالگی بیشتر است.
2. جغرافیا
سرطان پروستات بیشتر در شمال امریکا، شمال غربی اروپا، در جزایر کارائیب و در استرالیا رخ می دهد. دلیلی که هنوز مشخص نیست.
3. عوامل ژنتیکی
در برخی از گروه های ژنتیکی و قومی خطر ابتلا به سرطان پروستات افزایش می یابد.
4. نژاد
سرطان پروستات در ایالات متحده حداقل 60 درصد شایعتر است و 2 تا 3 برابر مرگ و میر در میان مردان سیاه پوست نسبت به مردان غیر سفید پوستان سفید پوست است.
5. رژیم غذایی

مطالعات پیشنهاد کرده اند که  رژیم غذایی حاوی گوشت قرمز یا محصولات لبنی با چربی بالا احتمال شانس ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد، اما این دلیل هنوز تایید نشده است.
6. مصرف دارو

برخی تحقیقات پیشنهاد کرده اند که استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. سایر موارد استفاده از NSAID را با خطر بالاتری از مرگ ناشی از این بیماری مرتبط کرده اند. دلیل آن بحث انگیز است و نتایج هنوز تایید نشده است.همچنین برخی تحقیقات در مورد اینکه آیا استاتین ها ممکن است پیشرفت سرطان پروستات را کاهش دهند، وجود داشته است. یک مطالعه 2016 نتیجه گرفت که نتایج “ضعیف و ناسازگار است”.
7. چاقی

اغلب اعتقاد بر این است که چاقی با توسعه سرطان پروستات مرتبط است، اما انجمن سرطان آمریکا معتقد است که هیچ دلیل روشنی نیست.

برخی مطالعات نشان داده اند که چاقی خطر ابتلا به سرطان های پیشرفته را افزایش می دهد. مطالعات همچنین نتیجه گرفته اند که چاقی خطر ابتلا به سرطان را به میزان کم می دهد.

سایر خدمات دکتر محمد رنجبری متخصص اورولوژی

درمان زود انزالی