بیماری مزمن کلیه

بیماری مزمن کلیه ( قبلا به عنوان نارسایی مزمن کلیه یا از کار افتادن مزمن کلیه شناخته می شد) به علت از دست دادن تدریجی عملکرد کلیه یا شروع ناگهانی بیماری سریعا پیشرونده کلیه ایجاد می شود . این بیماری کمتر از میزان واقعی تشخیص و درمان می شود و به تدریج علائم آن مشاهده می شود. ابتلا به این بیماری در مرحله نهایی در سیاه پوستان  برابر سفید پوستان است . ارجاع به پزشک متخصص کلیه ضروری است .

بیماری مزمن کلیه

علائم بیماری مزمن کلیه

در مواردی این بیماری علائم بخصوصی ندارد اما در مراحل ابتدایی علائمی به شرح ذیل مشاهده می شود :

• بی اشتهایی
  • تهوع
  • خستگی مفرط
  • خارش
  • کم خونی

علت بیماری مزمن کلیه

• مصرف برخی داروها از جمله داروی سولفا ، پنی سیلامین
  • ابتلا به برخی بیماری ها مانند بیماری های عروقی ( تنگی شریان کلیوی ) ، بیماری اولیه گلومرولی ، انواع عفونت ، کیستیک کلیه
  • دیابت
 این بیماری کمتر از میزان واقعی تشخیص و درمان می شود و به تدریج علائم آن مشاهده می شود. در برخی موارد وارد مثانه شده و باعث مسدود شدن مثانه می شود.دکتر رنجبری متخصص اورولوژی از روش های نوینی برای درمان بیماری مزمن کلیه استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 88268649 – 66922392 تماس بگیرید. برای ارتباط با دکتر به آدرس تلگرام و ایسنتاگرام مراجعه کنید.

تشخیص بیماری مزمن کلیه

در ابتدا پزشک متخصص اورولوژی یا کلیه به بررسی شرح حال بیمار می پردازد . سوالاتی از او می پرسد:

آیا داروی خاصی مصرف می کند؟

سابقه بیماری های سیستمیک دارد ؟

علائمی نظیر هماچوری ، شب ادراری ، کم شدن ادرار دارد ؟

سابقه خانوادگی به بیماری مزمن کلیه را دارد ؟

سپس  از روش هایی به شرح ذیل برای تشخیص دقیق تر استفاده می شود:

1. بررسی عملکرد کلیه

یکی از روش های بررسی عملکرد کلیه ، بررسی میزان ماده دای به نام کراتینین سرم در کلیه می باشد . در برخی موارد میزان GFR را بیش از حد معمول نشان می دهد. کرانتینین طبیعی به عواملی از  جمله سن ، نژاد ، جنس و توده عضلانی بدن بستگی دارد .

1. آزمایش ادرار

جمع آوری 24 ساعته ادرار برای محاسبه تصفیه کراتینین استفاده می شود. در بیمارانی که دارای درجات شدیدتری هستند میزان این ماده را بیش از اندازه واقعی نشان می دهد.

1. آزمایش خون
  2. نمونه برداری

نمونه برداری از کلیه ممکن است برای تشخیص بیماری لازم باشد .

1. سونوگرافی

در صورتی که اندازه کلیه بیش از اندازه کوچک باشد در سونوگرافی قابل مشاهده می باشد و می تواند یکی از علائم این بیماری باشد .

بیماری-مزمن-کلیه

درمان بیماری مزمن کلیه

مشخص بودن علت این بیماری در درمان آن بسیار مهم و  تعیین کننده می باشد . در صورتی که درمان درست انجام شود بیماری قابل برگشت نیست . در صورتی که درمان صورت نگیرد باعث تخریب قسمت وسیعی از کلیه شده و منجر به تخریب این عضو می شود .

توصیه هایی برای کنترل بیماری مزمن کلیه

• در صورتی که فرد دیابت داشته باشد باید قبل از درمان میزان قند کنترل شود.
  • از کشیدن دخانیات و سیگار اجتناب کنید.
  • از غذاهای پرچرب اجتناب کنید.
  • از مکمل های ویتامین D با تجویز پزشک استفاده کنید.