بهترین متخصص اورولوژی در تهران

بسیاری از افراد در صورت بروز مشکل و بیماری های مقاربتی یا ناحیه تناسلی خود خجالت می کشند و برای درمان به پزشک مراجعه نمی کنند. برخی از آنها در صورتی که اهمیت داده شده و برای آن اقدامی صورت گیرد پیشگیری می شود و فرد دچار عواقب جدی نمی شود. برای بسیاری از افراد سوال پیش می آید که پزشک متخصص اورولوژی چه بیماری هایی را درمان می کند و چه زمانی باید به او مراجعه کرد. آشنایی با بیماری های رشته اورولوژی فرد را از خطر بروز بیماری های مهلک و کشنده نجات می دهد.

بهترین-متخصص-اورولوژی-در-تهران

متخصص اورولوژی کیست ؟

موضوع اورولوژی

این رشته نسبت به سایر رشته های پزشکی نوپا می باشد . در این رشته به شناخت کلیه و مجاری ادراری می پردازد و درمان در  همه رده های سنی اعم از کودکان ، نوجوانان ، جوانان و سالمندان انجام می شود.اورولوژی رشته ای از پزشکی است که به درمان سیستم ادراری و تولید مثل مردان و کودکان و نوجوانان می پردازد. این درمان ها از طریق دارو یا جراحی صورت می گیرد . به شخصی که در این رشته به تحصیل پرداخته و دارای تخصص می باشد ، متخصص اورولوژی می گویند. فرد بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشکده پزشکی دوره 5 ساله را در رشته اورولوژی باید بگذراند تا متخصص شود برای دوره فوق تخصصی می تواند در یکی از رشته هایی که نام یکی از اعضا و ارگان سیستم تولید مثل و مجاری ادراری است ادامه تحصیل دهد این اعضا به شرح ذیل می باشد:

• کلیه
  • غدد آدرنال
  • حالب
  • هاف مثانه
  • پروستات
  • مجاری و کیسه منی ، آلت تناسلی
  • سیستم ادراری و دفع ادراری
  • سیستم تولید مثل

بهترین متخصص اورولوژی علاوه بر دانش کافی در رشته خود باید دارای تجربه و تبحر کافی در یکی از رشته های تخصصی باشد .

متخصص اورولوژی چه بیماری هایی را درمان می کند ؟

بیماری هایی که توسط متخصص اورولوژی درمان می شود به دو دسته تقسیم می شوند :

1. بیماری های مقاربتی جنسی

این بیماری با عامل ویروس و باکتری هایی هستند که از طریق روابط جنسی در صورتی که فضای گرم و مرطوب مهیا باشد منتقل می شود. این بیماری ها معمولا در سنین نوجوانی و جوانی که از لحاظ جنسی فعال هستند ایجاد می شود . شایع ترین این بیماری ها شامل  سوزاک ، تبخال تناسلی ، زگیل تناسلی ، سیفلیس ، شانکروئی و عفونت کلامیدیا می باشد .

1. بیماری های مقاربتی عفونی

این بیماری ها به دو دسته تقسیم می شود

تنها از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود .

یکی از راههای انتقال این بیماری رابطه و تماس جنسی می باشد مانند ایدز و هپاتیت

مهم ترین درمان های متخصص اورولوژی

• درمان بی اختیاری ادرار

ادرار در واقع مواد سمی و اضافه بدن می باشد که به وسیله کلیه به مثانه منتقل می شود. زمانی که این مواد مثانه را پرکنند فرد احساس دفع ادرار پیدا می کند. زمانی که مثانه به طور ناقض تخلیه شود فرد احساس نیاز به دفع ادرار در طول شبانه روز پیدا می کند و وقتی عضلات شکم و لگن دچار ضعف شود امکان نگه داشتن ادرار در مثانه سخت می شود. به همین جهت فرد به کرات نیاز فوری به دفع ادرار پیدا کرده و تا رسیدن به توالت نمی تواند صبر کند و دچار بی اختیاری ادرار می شود. عوامل بسیاری می توانند در ایجاد بی اختیاری ادرار دخیل باشند که شایع ترین آن افزایش سن می باشد.

عوامل ایجاد بی اختیاری ادرار

1. عفونت دستگاه ادراری
  2. انواع عفونت های زنان
  3. بزرگ شدن غده پروستات
  4. نگه داشتن بیش از حد مدفوع
  5. مصرف نوشیدنی های الکلی
  6. استفاده از بعضی داروها
  7. ضعف کف لگن و شکم
  8. افسردگی در مدت زمان زیاد
  • درمان واریکوسل

نوعی از پیچ خوردگی و گره خوردگی که به صورت غیرعادی در سیاهرگهای فوقانی بیضه دیده می شود که باعث نوعی از واریس در کیسه بیضه می شود که به آن بیماری واریکوسل می گویند.

علل واریکوسل

ساختار بیضه به گونه ای است که دارای سیاهرگهایی است که دریچه هایی آن را احاطه کرده است . این دریچه ها دور طناب بیضوی پیچیده شده اند. کار این دریچه ها اینست که خون داخل سیاهرگها را به عقب بازگشت می دهند. وقتی خللی در عمل بازگشت جریان خون ایجاد شود، خون از ناحیه دریچه لانه کبوتری می گذرد ولی به عقب برنمی گردد. این عمل باعث تجمع خون و در نتیجه باعث ورم سیاهرگها می شود.

• درمان کجی آلت تناسلی

انحراف آلت تناسلی یا کجی آلت تناسلی  در مردان یکی از شایع ترین اختلالات می باشد. برای درمان آن باید درباره روش های تشخیص و علل ایجاد آن شناخت داشت.
آلت تناسلی در حالت طبیعی دارای بافت هایی می باشد که قابلیت انبساط دارند، در صورتی که عروق و شریان بافتها نتوانند گشاد شوند، باعث انحراف آلت تناسلی مرد می شود. سفت شدن و افزایش میزان بافت های فیبری باعث انحراف آلت تناسلی می شود. این انحراف در زمان نعوظ مرد اتفاق می افتد.

• درمان زود انزالی

زود انزالی اختلالی در مردان می باشد که پیش از شروع یا در ابتدای رابطه جنسی مایع منی از او خارج شود. زود انزالی نه تنها باعث ایجاد مشکلاتی در روابط زناشویی می شود بلکه تضعیف روحیه اعتماد به نفس را در پی دارد . روش های متفاوتی برای درمان زود انزالی وجود دارد . بهترین آن ترکیبی از درمان سریع ، ذهنی و جنسی می باشد

اورولوژی در نوزادان

در سونوگرافی های روتین بیماری به نام ورم کلیه در جنین مشاهده می شود. در صورت تشخیص این بیماری به متخصص اورولوژی ارجاع داده می شود و درمان بعد از تولد شروع می شود . زیرا کلیه محل اتصالی به لوله ای به نام میزنای در برخی موارد در این اتصال وضعیت انسداد به وجود می آید . که علائم آن در سونوگرافی مشاهده می شود .

ختنه نوزادی بعد از تولد برای پیشگیری از عفونت یکی از شاخه های اورولوژی می باشد .

عفونت های ادراری در کودکان

همه عفونت های ادراری در اطفال باید پیگیری ، علت یابی و درمان شود. تشخیص این عفونت ها در نوزادی مشکل می باشد و علا ئم مشخصی ندارد . ولی در صورت مشاهده علائمی به شرح ذیل باید به پزشک متخصص مراجعه شود :

• نا آرامی
  • شیر نخوردن
  • تب

عفونت ادراری در کودکان بسیار خطرناک است . زیرا کلیه در حال رشد می باشد . در صورت مشاهده نشانه های هر نوع عفونت یا ورم کلیه ( در سونوگرافی ) به پزشک متخصص مراجعه شود. در برخی موارد علائمی حتی در صورتیکه یک کلیه از دست برود ،مشاهده نمی شود و با سونوگرافی تنها تشخیص داده می شود . بسیاری از بیماری های مربوط به کلیه علائمی خاصی ندارند و تنها با روش های تصویربرداری قابل تشخیص است .

عزیزان تهرانی برای اطلاع از بهترین متخصص اورولوژی در تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید .