بزرگ شدن پروستات

پروستات یکی از اعضای مهم در بدن می باشد که نقش مهمی در تولید مثل دارد . این غده عضوی کوچک می باشد که در قسمت تحتانی مثانه و جلوی پیشابراه و در قسمت قدامی روده راست قرار دارد . پرستات به خروج دفع ادرار از مثانه به خارج بدن کمک می کند. علاوه بر این این غده دارای وظایفی از جمله کنترل ادرار ، فعال نگه داشتن ترشحات اسپرم مرد می باشد.در صورت اختلال در این غده فرد دچار ناباروری می شود.بیماری های پروستات شامل سرطان پروستات و بزرگ شدن غده پروستات می باشد .

بزرگ-شدن-پروستات

علائم بزرگ شدن پروستات

بزرگ شدن پروستات از سن 50 سالگی شروع شده و تا 70 سالگی مشاهده می شود. این اختلال باعث به وجود آمدن علائمی به شرح ذیل می باشد :

• مشاهده خون در ادرار
  • عفونت در ادرار
  • عدم تخلیه ادرار به طور کامل
  • کاهش اندازه و فشار ادرار
  • خروج ادرار به صورت قطره ای

بزرگ شدن پروستات در جوانان

در صورتی که بزرگ شدن پروستات در جوانان بین سنین 20-40 سالگی دیده می شود باید حتما بررسی و درمان شود . این اختلال می تواند در این افراد باعث بروز مشکلاتی نظیر عفونت مثانه ، عفونت مجاری ادراری و مشکلات کلیه شود .

علت بزرگ شدن پروستاتدر جوانان

طبق بررسی های انجام شده هنوز دلیل مسلم وقطعی نمی توان برای این اختلال مشخص کرد. اما طبق مطالعاتی که بر روی این بیماری انجام شده تغییرات غیر طبیعی هورمون های مردانه  باعث بزرگ شدن پروستات می باشد . همچنین هرگونه ناهنجاری بیضه به صورت مادرزادی نیز یکی از علل به وجود آمدن بزرگ شدن پروستات می باشد .

درمان بزرگ شدن پروستات

1. دارو درمانی

یکی از روش های درمان بزرگی پروستات مصرف دارو می باشد که بیشتر برای تسکین درد و ناراحتی ناشی از این اختلال می باشد . اثر این داروها نتا زمانی است که فرد آن را مصرف می کند و با قطع آن فرد مجدد دچار ناراحتی می شود. برخی داروها نیز دارای اثرات طولانی مدت هستند ( 1 سال) که علاوه بر کاهش علائم باعث کوچک کردن اندازه غده پروستات ( 20-30 درصد ) می شود. این داروها نیز پس از گذشت مدتی از متوقف کردن مصرف آنها پروستات به اندازه قبلی خود بازمی گردد.

1. جراحی

دارو درمانی همانطور که اشاره کردیم به درمان قطعی بزرگی پروستات منجر نمی شود. تنها از طریق جراحی درمان صورت می گیرد . البته در همه موارد نمی توان جراحی انجام داد و پزشک متخصص ارولوژی با توجه به شرایط جسمی بیمار ، شدت بیماری و شرایط کلی بیمار از روش های درمانی استفاده می کند.

اندازه بزرگی پروستات

در حالت طبیعی پروستات در یک مرد جوان حدود 20 گرم و در مرد مسن ( 60 سالگی ) حدود 40 گرم می باشد . اگر پروستات از این اندازه بیشتر شود ولی فرد علائمی مشاهده نکند باید به پزشک مراجعه کرده تا جراحی انجام دهد در غیر اینصورت باعث ایجاد مشکلات و عوارض می شود.

سایر خدمات دکتر رنجبری متخصص اورولوژی

7 − سه =