بزرگی خوش خیم پروستات

پروستات یک ارگان مخروطی شکل معکوس است . این عضو در لگن حقیقی در زیر لبه تحتانی سمفیزپوبیس در جلوی آمپول رکتوم قرار دارد و انتهای فوقانی آن در امتداد گردن مثانه قرار دارد.

ابعاد پروستات سالم

پروستات طبیعی 3-4 سانتیمتر عرض و 4-6 سانتیمتر طول و 2-3 سانتیمتر ضخامت دارد . حدودا 30-50% از عناصر فیبروموسکولر و 50-70% از عناصر غددی درست شده است که قسمت غدام غده بیشتر از عناصر غددی تشکیل شده اند . قسمت قدام و لاترال  پروستات توسط کپسولی احاطه شده است . بخش مرکزی و محیطی غده پروستات از عناصر غددی ایجاد شده که مجموع این دو قسمت 95% حجم پروستات را تشکیل می دهند .

در مردان علائم انسدادی کاهش نیروی جهش و قطر جریان ادرار یکی از علائم اولیه و ثابت بزرگی خوش خیم پروستات است . دکتر محمد رنجبری ، متخصص اورولوژی از روش های بدون عوارضی برای این بیماری استفاده می کند .برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 02188268649 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

شیوع بزرگی خوش خیم پروستات

بزرگی خوش خیم پروستات شایع ترین تومور خوش خیم مردان است . از تولد تا اوایل بلوغ ، فرآیند رشد پروستات خفیف است . از بلوغ تا جوانی ( 30 سالگی ) سرعت رضد آن افزایش می یابد و تا سن 40-45 سالگی اندازه و حجم غده پروستات ثابت می ماند و از این سن به بعد غده پروستات دچار بزرگی خوش خیم می شود . اگرچه اغلب مردان بالای 50 سال از نظر هیستولوژیکی دچار بزرگی خوش خیم می شوند ولی اکثرا علائم بالینی نداشته و به پروستاتکتومی نیاز پیدا نمی کنند .

بزرگی-خوش-خیم-پروستات

محل ایجاد بزرگی خوش خیم پروستات

از قاعده ورومونتانوم تا گردنه مثانه مجرای پروستاتیک را یکسری عضلات صاف احاطه می کند که عمل اسفنکتری داشته و Periprostatic sphincters نامیده می شود . ندول های آدنوم فقط از درون اسفنکتر پری پروستاتیک یا از نسوج مجاور آن ایجاد می شوند و هیچگاه از اطراف و یا مجاورت نیمه دیستال مجرای پروستاتیک ایجاد نمی شود . بافت غددی که مستعد هیپرپلازی است توسط اسفنکتر پری پروستاتیک به دو قسمت تقسیم می شود یکی به نام منطقه پری اورترال و دیگری به نام منطقه ترانزیشن از نظر حجم بافتی بخش ترازیشن از بخش پری اورترال بزرگتر است . کلیه ندول های هیپرپلازی یا از بخش ترانزیشن و یا از ناحیه پری اورترال ایجاد می شوند.

علائم بزرگی خوش خیم پروستات

علائم بالینی بزرگی خوش خیم پروستات شامل عوامل تحریکی و انسدادی است . مهم ترین راهنما جهت درمان بیمار را بررسی score ها می دانند که دارای 7 سوال است و هر کدام دارای یک امتیاز یا score بوده . بنابراین مجموع همه نمره ها 35 خواهد بود . برای نمره های پایین تر از 7 در صورتی که عوارضی در کار نباشد ، باید صبر کرد .کسانی که اسکور بین 20-8 دارند  علائم متوسط و کسانی که ناراحتی شدید دارند اسکور بالای 20 دارند. بنابراین اسکورهای بین 20-8 و بالای 20 دارند به نحوی به درمان نیاز دارند . در مردان علائم انسدادی کاهش نیروی جهش و قطر جریان ادرار یکی از علائم اولیه و ثابت بزرگی خوش خیم پروستات است .

شایع ترین علائم بالینی بزرگی پروستات وجود علائم انسدادی هنگام دفع ادرار است ولی اگر چنانچه علائم تحریکی مثانه ای بیشتر بود باید عوامل دیگری غیر از بزرگی خوش خیم پروستات را در نظر داشت . احتباس حاد ادراری ، رابطه چندانی به اندازه و بزرگی پروستات ندارد .

اندیکاسیون های درمان قطعی بزرگی خوش خیم پروستات

اندیکاسیون های درمان جراحی شامل موارد ذیل می باشد :

1. احتباس حاد و مقاوم مثانه که ناشی از مصرف داروهای آنتی کلینرژیک و شل کننده مثانه نبوده و علی رغم حداقل یکبار سوند زدن برطرف نگردد .
  2. هیدرونفروز یکطرفه یا دو طرفه یا اختلال عملکرد کلیه ها
  3. و جود سنگ های متعدد مثانه ، دیورتیکول برجسته با دهانه تنگ ، بی اختیاری لبریزی و دیگر علائم عدم جبران مثانه در فاز انتهایی
  4. عفونت مکرر ادراری