برگشت ادرار در کودکان

رفلاکس ادراری بیماری شایعی است که معمولا بدون علامت است ولی اگر درمان به موقع صورت نگیرد باعث ایجاد مشکل و از بین رفتن کلیه ها در اثر عفونت کلیه ها به مرور زمان می شود. دریچه ای یک طرفه ای در محل اتصال حالب به مثانه وجود دارد که جلوی برگشت ادرار را می گیرد. اگر این دریچه به درستی عمل نکند ادرار به داخل کلیه ها و حالب برمی گردد و می تواند میکروب ها را از مثانه به کلیه برده و سبب عفونت کلیه می شود که آسیب های جبران ناپذیری را به کلیه ها وارد می کند. بنابراین هدف از درمان رفلاکس حفظ عملکرد کلیه از طریق جلوگیری از عفونت ادراری است . در ادامه مطلب به سوالات زیر پاسخ داده می شود:

برگشت یا رفلاکس ادراری چیست؟ علت ایجاد این مشکل در کودکان کدام است؟ علائم این بیماری چیست؟ این بیماری در چه افرادی بیشتر دیده می شود و درمان این بیماری چگونه است؟

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر محمد رنجبری ، متخصص اورولوژی، با شماره های 02188268649 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

ساختار کلیه ها

کلیه ها دو عضو کوچک هستند که در ماه های اول تولد 4 سانتی متر طول و حدود 24 گرم در حالت عادی وزن دارند. هر کدام از این کلیه ها حدود یک میلیون نفرون واحد تصفیه دارند. ادرار پس از ترشح از طریق لوله های بسیار باریکی که حالب نام دارند به مثانه ریخته می شود سپس از طریق مجاری ادراری دفع می شود. اگر این ادرار به جای دفع،  از طریق حالب به سمت کلیه ها برگردد، برگشت ادراری صورت می گیرد.

علائم بالینی برگشت ادرار

علامت های عفونت ادراری در سنین مختلف متفاوت است. شایع ترین علائم بالینی برگشت ادرار عفونت ادراری همراه با تب است بنابراین اگر در کودکی تب بدون علت ایجاد شد باید عفونت ادراری را مد نظر قرار داد و جهت آزمایش ادرار به پزشک مراجعه کرد.

• عفونت ادراری در جنین: گاهی هنگامی که جنین در رحم مادر است با سونوگرافی تورم کلیه ها در جنین تشخیص داده می شود. در این صورت نوزاد باید پس از تولد در حالت بررسی قرار گیرد چرا که علت این تورم در بسیاری موارد رفلاکس است .
  • عفونت ادراری: در شیرخوران به صورت کاملا غیراختصاصی خود را نشان می دهد و با علائمی مانند: تب، ضعف و بیحالی، زردی، اسهال و استفراغ، بی اشتهایی، کم شدن حجم ادرار، زردی و از بین رفتن واکنش های نوزادی همراه است.
  • عفونت ادراری در کودکان بزرگتر و بزرگسالان علائمی مانند: درد پهلو، کم شدن حرارت بدن، بوی بد ادرار، سوزش ادرار، تکرر و بی اختیاری ادرار، قطع و وصل شدن جریان ادرار، درد در ناحیه زیر شکم را دارد.

تشخیص رفلاکس ادرار

جهت تشخیص رفلاکس ادراری در فردی که هیچ علائم و نشانه هایی از رفلاکس وجود ندارد باید عکس رنگی و نمونه برداری ادراری به صورت استریل صورت گیرد. حتی گاهی اوقات در سونوگرافی مادر باردار، هیدرونفروز(تورم ابتدای حالب یا میزنای) در کلیه های جنین مشاهده شود. این تورم می تواند نشانه شروع بیماری رفلاکس ادراری در جنین باشد.

برگشت ادرار در کودکان

درمان برگشت ادراری

برگشت ادرار درجات مختلفی دارد و این درجه بندی از 1 تا 5 از خفیف تا شدید متفاوت است:

• در درجه خفیف تر ادرار از مثانه به میزنای وارد می شود ولی به کلیه نمی ریزد.
  • در درجه دوم ادرار به کلیه می رسد ولی در آنجا باعث ایجاد تغییر شکل مجاری ادرار نمی شود.
  • درجه سوم این بیماری 50 درصد مجاری های اداری را تغییر شکل می دهد.
  • در درجه چهارم حالب ها و سیستم ادراری به علت فشار برگشت ادرار گشاد شده اند.
  • درجه 5 حالب پیچ و خم دار شده است که این درجه از بیماری شدیدترین نوع است.

در درجه 1 و 2 بیماری عفونتی ایجاد نمی شود و بیمار فقط تحت نظر قرار می گیرد و هر یک تا سه ماه آزمایش انجام می شود تا کلیه عفونت نکند.

در درجه 3 و 4 داروی پیشگیری مانند آنتی بیوتیک های کم ضرر به بیمار داده می شود و یک سوم مقدار درمان به صورت خوراکی دارویی شبانه تا زمان بهبود برگشت ادرار مصرف می شود.

درجه 5 این بیماری بستگی به سن و سال فرد دارد. معمولا در کودکان زیر یک سال جراحی انجام نمی شود اما در سنین بالاتر از آن اگر پزشک متخصص صلاح ببیند جراحی را انجام می دهد.

12 + بیست =