انواع بیماری های پروستات

غده پروستات، یکی از اندام های ویژه آقایان می باشد و به اندازه یک گردوی کوچک است. این غده پایین تر از لگن قرار گرفته است و ابتدای مجاری ادراری آقایان را احاطه می کند. این غده در همه مردان وجود دارد. در حالت طبیعی پروستات در بارور کردن نطفه نقش اساسی می باشد. فردی که پا به سن می گذارد تغییراتی در بدن او از جمله در پروستات ایجاد می شود. پروستات هنگام انزال منقبض می شود و یک ماده شیری رنگی به نام منی را ترشح می کند. عوامل مختلفی می تواند بر عملکرد این غده تثیر بگذارد. بیماری پروستات امروزه به عنوان یکی از بیماری های شایع در جوامع بشری می باشد. در ادامه به توضیح برخی از این بیماری ها پرداخته می شود:

برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر محمد رنجبری ، متخصص اورولوژی، با شماره های 02188268649 تماس بگیرید یا به آدرس کانال اینستاگرام مراجعه کنید .

تورم پروستات

تورم پروستات اغلب آقایان جوان را درگیر می کند. علائم این بیماری شامل درد مزمن بین دو پا، درد بالای مثانه، تکرر ادرار و درد کمر می باشد. شایع ترین علت تورم پروستات عفونت ادراری می باشد که جهت پیشگری از ایجاد این بیماری فرد باید بهداشت خود را رعایت کند.

بزرگی خوش خیم پروستات

با توجه به تغییرات سن بزرگی پروستات به گلوگاه مثانه فشار وارد می کند و باعث می شود ادرار به خوبی خارج نشود. از علائم این بیماری می توان به تکرر ادرار، سوزش ادرار،  دو شاخه شدن ادرار، عدم تخلیه کامل ادرار، شب بیدار شدن از خواب و عدم خروج منظم ادرار اشاره کرد. گاهی اوقات این فشار به قدری زیاد می شود که فرد دچار ادرار احتباس می شود که در این حالت پزشک جهت خروج ادرار برای بیمار از سوند استفاده می کند.

سرطان پروستات

امروزه سرطان پروستات در مردان مسن و افراد بالای 60 سال و کسانی که سابقه خانوادگی دارند شایع تر می باشد. هرچه سن بالاتر میرود شانس ابتلا به سرطان پروستات افزایش پیدا می کند. متاسفانه این بیماری کاملا بی علامت است. افراد بالای 40 سال هر ساله حتما باید چکاپ شوند. در افرادی که سابقه خانوادگی دارند یعنی اگر در خانواده پدر، عمو یا برادر خود مبتلا به سرطان پروستات باشد شانس اینکه یک مرد در آن خانواده به سرطان پروستات در سن پایین مبتلا شود بیشتر است. اما در افرادی که سابقه خانوادگی ندارند در سنین بالای 50 سال باید بررسی شوند.

انواع بیماری های پروستات

تشخیص سرطان پروستات

به طور کلی دو روش تشخیصی برای سرطان پروستات وجود دارد:

• معاینه انگشتی: که توسط پزشک متخصص اورولوژی انجام می شود . در زمان ابتلا به سرطات پروستان قوام پروستات کم می شود و بسیار سفت می شود
  • آزمایش PSA : این آزمایش میزان PSA خون مورد بررسی قرار می گیرد در افرادی که به سرطان پروستات مبتلا هستند میزان PSA خون سیر صعودی پیدا می کند.

درمان سرطان پروستات

اگر این بیماری خوب و به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است و خطر مرگ و میر ندارد. با یک عمل جراحی ساده، روش پرتودرمانی و مصرف دارو کاملا بیماری کنترل می شود و فرد عمر طبیعی خود را خواهد داشت.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

با تشکر مدیریت سایت دکتر محمد رنجبری متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادرار