التهاب پروستات

غده پروستات اندامی مهم در بدن مردان می باشد که نقش حیاتی درتولید مثل دارد . این غده در قسمت تحتانی مثانه و اطراف مجرای اداری قرار دارد که باعث تولید مایع منی می شود. در صورتی که این غده دچار تورم شود به آن التهاب غده پروستات می گویند . این بیماری بیشتر در مردان کمتر از 50 سالگی شایع می باشد .

التهاب-پروستات

علائم التهاب پروستات

علائم التهاب پروستات با توجه به علل ایجاد آن می باشد . در مواردی علائم ناپدید شده و مجدد عود می کند و تا طولانی مدت مشاهده می شود که به آن پروستات مزمن می گویند . شایع ترین این علائم شامل:

• ادرار کردن به همراه درد و سوزش
  • عدم تخلیه کامل ادرار ( قطره قطره آمدن ادرار)
  • بی اختیاری ادرار
  • احساس درد در قسمت بین کیسه بیضه و مقعد
  • احساس درد در کشاله ران ، لگن ، دستگاه تناسلی
  • علائم مشابه انفولانزا ( در برخی موارد )
  • ارگاسم و انزال به همراه درد

آیا التهاب پروستات خطرناک است؟

در صورت مشاهده علائم مذکور به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید . عدم درمان این بیماری منجر به عفونت جدی در دستگاه تناسلی می شود که در صورت مزمن بودن باعث ناباروری می شود. التهاب پروستات را نباید با بزرگی پروستات اشتباه گرفت .

علل التهاب پروستات

شایع ترین علت ایجاد التهاب پروستات نوعی باکتری می باشد که در روده معمولا زندگی می کند. این باکتری در صورتی که از ادرار به پروستات نشت کند باعث این بیماری می شود که با مصرف داروهای آنتی بیوتیک درمان می شود در برخی موارد با دارو باکتری از بین نمی رود و بیماری حاد می شود که در این صورت از روش های درمانی دیگری استفاده می شود . از دیگر علتهای این بیماری ضعف سیستم ایمنی بدن و اختلال در سیستم عصبی بدن می باشد . در مواردی نیز علت دقیق این بیماری مشخص نمی باشد .

عوارض التهاب پروستات

• آلوده شدن خون با ورود باکتری
  • عفونی شدن اپیدیدیم ( لوله ای مارپیچ که به ناحیه پشت بیضه متصل می باشد )
  • ایجاد آبسه در پروستات ( حفره ای حاوی چرک )