التهاب پروستات

غده پروستات اندامی مهم در بدن مردان می باشد که نقش حیاتی درتولید مثل دارد . این غده در قسمت تحتانی مثانه و اطراف مجرای اداری قرار دارد که باعث تولید مایع منی می شود. در صورتی که این غده دچار تورم شود به آن التهاب غده پروستات می گویند . این بیماری بیشتر در مردان کمتر از 50 سالگی شایع می باشد .

التهاب-پروستات

علائم التهاب پروستات

علائم التهاب پروستات با توجه به علل ایجاد آن می باشد . در مواردی علائم ناپدید شده و مجدد عود می کند و تا طولانی مدت مشاهده می شود که به آن پروستات مزمن می گویند . شایع ترین این علائم شامل:

• ادرار کردن به همراه درد و سوزش
  • عدم تخلیه کامل ادرار ( قطره قطره آمدن ادرار)
  • بی اختیاری ادرار
  • احساس درد در قسمت بین کیسه بیضه و مقعد
  • احساس درد در کشاله ران ، لگن ، دستگاه تناسلی
  • علائم مشابه انفولانزا ( در برخی موارد )
  • ارگاسم و انزال به همراه درد

آیا التهاب پروستات خطرناک است؟

در صورت مشاهده علائم مذکور به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید . عدم درمان این بیماری منجر به عفونت جدی در دستگاه تناسلی می شود که در صورت مزمن بودن باعث ناباروری می شود. التهاب پروستات را نباید با بزرگی پروستات اشتباه گرفت .

علل التهاب پروستات

شایع ترین علت ایجاد التهاب پروستات نوعی باکتری می باشد که در روده معمولا زندگی می کند. این باکتری در صورتی که از ادرار به پروستات نشت کند باعث این بیماری می شود که با مصرف داروهای آنتی بیوتیک درمان می شود در برخی موارد با دارو باکتری از بین نمی رود و بیماری حاد می شود که در این صورت از روش های درمانی دیگری استفاده می شود . از دیگر علتهای این بیماری ضعف سیستم ایمنی بدن و اختلال در سیستم عصبی بدن می باشد . در مواردی نیز علت دقیق این بیماری مشخص نمی باشد .

عوارض التهاب پروستات

• آلوده شدن خون با ورود باکتری
  • عفونی شدن اپیدیدیم ( لوله ای مارپیچ که به ناحیه پشت بیضه متصل می باشد )
  • ایجاد آبسه در پروستات ( حفره ای حاوی چرک )
  • ناباروری ( به دلیل اختلال در تولید اسپرم و مایع منی )
  • افزایش میزان آنتی ژن PSA پروستات ( نوعی پروتئین می باشد که توسط پروستات تولید می شود در صورت بالارفتن میزان این ماده احتمال ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد )

عوامل خطر التهاب پروستات

• بالارفتن سن ( بالای 50 سال )
  • عفونت در مثانه یا مجاری ادراری که باعث تجمع ادرار در این قسمت می شود.
  • استفاده طولانی مدت از سوند ( برای تخلیه ادرار )
  • داشتن بیماری ایدز
  • بیوپسی پروستات ( نمونه ای از بافت غده پروستات برای بررسی سرطان پروستات از بدن خارج شده و به آزمایشگاه ارسال می شود)

تشخیص التهاب پروستات

• در ابتدا پزشک از بیمار سوالاتی درباره علائم پرسیده و در صورت لزوم معاینه مقعدی انجام می دهد.
  • آزمایش ادرار : در ادرار علائم عفونت دیده می شود که با بررسی نمونه ای از ادرار فردالتهاب پروتات تشخیص داده می شود .
  • آزمایش خون
  • ماساژ پروستات : پزشک در برخی موارد برای بررسی این بیماری پروستات را ماساژ داده و ترشحاتی که از فرد خارج می شود را بررسی می کند . از این روش بندرت استفاده می شود.
  • روش های تصویربرداری

روش هایی مانند سونوگرافی ، سی تی اسکن و رادیولوژی از پروستات و مجاری ادراری با استفاده از امواج مافوق صوت تصاویری به دست می آید.

التهاب-پروستات

درمان التهاب پروستات

برای درمان التهاب پروستات در ابتدا به علل ایجاد این بیماری پرداخته می شود و سپس از روش هایی به شرح ذیل استفاده می شود:

دارودرمانی

• داروی آنتی بیوتیک

شایعترین دارویی که در این روش استفاده می شود آنتی بیوتیک می باشد. التهاب و تورم پروستات با استفاده از این دارو کاهش پیدا می کند . مصرف به موقع و اتمام دوره درمان در بهبودی بیمار موثر می باشد . در صورتی که بیماری حاد باشد ممکن است از آنتی بیوتیک به صورت تزریقی استفادده شود . طول درمان بین6 -4 هفته یا بیشتر به طول می انجامد.

• دارو آلفا

این دارو با شل کردن گردن مثانه دردی که فرد در هنگام ادرار کردن احساس می کند را تسکین می دهد.

• داروهای ضد التهاب

داروهای غیر استروئیدی و ضد التهاب درد و ناراحتی بیمار را کاهش می دهد.

توصیه هایی برای کاهش علائم التهاب پروستات

با رعایت توصیه‌های زیر می‌توانید علائم پروستاتیت را تسکین دهید:

• حمام نشیمن (حمام سیتز) یا استفاده از پد گرم کننده
  • محدود یا قطع کردن مصرف الکل، کافئین و خوراکی‌های تند یا اسیدی که مثانه را تحریک می‌کند.
  • خودداری از انجام فعالیت‌های تحریک کننده پروستات مانند نشستن طولانی مدت یا دوچرخه سواری
  • مصرف فراوان نوشیدنی‌های بدون کافئین برای بیشتر شدن ادرار و خروج باکتری‌ها از مثانه